Συζήτηση/debate στο πλαίσιο του "X Apartments" / ΣΤΕΓΗ
menu

Συζήτηση/debate στο πλαίσιο του "X Apartments"

Τέχνη, πολιτική και η «κοινωνική στροφή»: Επανεξετάζοντας το ρόλο της αισθητικής στις σύγχρονες ανθρώπινες γεωγραφίες

FFF | X Apartments


25 Μαΐου 2015
19:30
Goethe-Institut, Ομήρου 14-16
Είσοδος ελεύθερη
Εάν ανατρέξουμε πίσω στα τελευταία χρόνια, θα διαπιστώσουμε ότι η site-specific τέχνη θέτει ολοένα αυξανόμενες προκλήσεις στους καλλιτέχνες, όχι μόνο των εικαστικών αλλά και των παραστατικών τεχνών, καθώς τους καλεί να ξεκλειδώσουν εναλλακτικά μοντέλα καλλιτεχνικής παραγωγής και παρέμβασης σε δημόσιους ή ιδιωτικούς χώρους. Ταυτόχρονα, διευρύνει την ευαισθητοποίηση του θεατή για τον περιβάλλοντα χώρο του, εμπλέκοντάς τον σε ένα νέο τρόπο σκέψης της διαφορετικότητας και της απομόνωσής μας, ως άτομα και ως πολίτες που ζούμε στο ίδιο, ετερογενές αστικό τοπίο.

Δεδομένου ότι μία από τις βασικές προκλήσεις του project X Apartments είναι η παραβίαση των κοινωνικών και πολιτιστικών ορίων, αυτή η συζήτηση αποσκοπεί να ανοίξει έναν κριτικό δημόσιο διάλογο σχετικά με τις δυνατότητες που έχει η κοινωνικά στρατευμένη τέχνη να αναδείξει τις σύγχρονες αντιφάσεις και ομογενοποιημένες αντιλήψεις των ανθρώπινων γεωγραφιών. Οι δεκαπέντε site-specific δημιουργίες Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, οι οποίοι προέρχονται από τους χώρους των παραστατικών και εικαστικών τεχνών, του κινηματογράφου και της αρχιτεκτονικής, φανερώνουν την επιθυμία των επιμελητών να φέρουν την κατακερματισμένη αθηναϊκή κοινωνία σε έναν εικονικό «κοινό χώρο» (έστω εν μέρει και προσωρινά). Αυτές οι διαμεσικές παρεμβάσεις, εμπνευσμένες και σχεδιασμένες ειδικά για ιδιωτικούς χώρους με τη συνεργασία των ενοίκων τους, χαρτογραφούν κατά κάποιον τρόπο κεντρικές περιοχές της Αθήνας, που από το ξεκίνημα της κρίσης βρίσκονται στο επίκεντρο των πολιτικών και κοινωνικών αναταράξεων.

Μπορεί ένα καλλιτεχνικό έργο να αναπλαισιώσει τις καθημερινές συνθήκες ζωής χωρίς να συμβάλει στις τάσεις εξευγενισμού τους (gentrification); Ποιες είναι οι προοπτικές και τα όρια των «κοινωνικών έργων»; Πρέπει οι πρωτοποριακές καλλιτεχνικές πρακτικές να εμπλέκονται με πολιτικά ζητήματα; Μπορεί η δημόσια τέχνη να οδηγήσει τους θεατές σε μια ενεργό συμμετοχή στην κοινωνία των πολιτών; Θα μπορούσαμε να φανταστούμε μια καλλιτεχνική δημιουργία που δεν είναι κοινωνικά ή πολιτικά στρατευμένη χωρίς να επιστρέψουμε στο μοντερνιστικό δόγμα του αυτοαναφορικού έργου τέχνης;

συντελεστές

Συμμετέχουν:

Christopher Balme: Καθηγητής Θεατρικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου και Πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Θεατρικής Έρευνας
Shannon Jackson: Διευθύντρια του Καλλιτεχνικού Ερευνητικού Κέντρου και Καθηγήτρια Ρητορικής και Σπουδών Θεάτρου, Χορού και Περφόρμανς στη Σχολή Δημόσιας Πολιτικής Goldman του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϋ

Επιστημονική επιμέλεια και συντονισμός:
Κάτια Αρφαρά, Δρ Ιστορίας της Τέχνης – Θεατρολόγος, Καλλιτεχνική Διευθύντρια Θεάτρου και Χορού της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών

Παρουσία καλλιτεχνών και συνεργατών του X Apartments

Οργάνωση: Goethe-Institut Athen & Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών



H συζήτηση πραγματοποιείται στα αγγλικά, με ταυτόχρονη διερμηνεία στα ελληνικά.
 
 
Ο Christopher B. Balme είναι καθηγητής του τμήματος θεατρικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου και πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Θεατρικών Ερευνών. Γεννήθηκε και σπούδασε στη Νέα Ζηλανδία και αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο του Οτέιγκο. Από το 1985 ζει και εργάζεται στη Γερμανία με θέσεις στα πανεπιστήμια του Βύρτσμπουργκ, του Μονάχου και του Μάιντς. Από το 2004 έως το 2006 o Κρίστοφερ Μπαλμ ήταν καθηγητής του τμήματος θεατρικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ. Στα βιβλία του περιλαμβάνονται τα: Theatrical syncretism and postcolonial drama (Oxford, 1999), Pacific Performances: Theatricality and Cross-Cultural Encounter in the South Seas (Palgrave Macmillan, 2007), The Cambridge Introduction to Theatre Studies (Cambridge University Press, 2008) και The theatrical public sphere (Cambridge University Press, 2014). Στο επίκεντρο των ερευνητικών του ενδιαφερόντων είναι η κληρονομιά του μοντερνισμού στην παγκοσμιοποίηση των τεχνών, το θέατρο και ο δημόσιος χώρος και η σχέση των μέσων με την περφόρμανς. Στα ελληνικά έχει εκδοθεί το βιβλίο του Εισαγωγή στις θεατρικές σπουδές από τις εκδόσεις Πλέθρον (2012).

Η Shannon Jackson είναι διευθύντρια του Ερευνητικού Κέντρου Τεχνών και καθηγήτρια του τμήματος Ρητορικής και Θεάτρου, Χορού και Παραστατικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϋ. Στα βιβλία της Σάννον Τζάκσον περιλαμβάνονται τα: Performing Art, Supporting Publics (Routledge, 2011), Professing Performance: Theatre in the Academy from Philology to Performativity (Cambridge University Press, 2004), Lines of Activity: Performance, Historiography, Hull-House Domesticity (University of Michigan Press 2000)· υπό έκδοση είναι και το βιβλίο της, The Builders Association: Performance and Media in Contemporary Theater (M.I.T. Press). Αυτή την περίοδο ετοιμάζει μια συλλογή λέξεων-κλειδιών στη σύγχρονη τέχνη και την περφόρμανς σε συνεργασία με το Pew Center for Art and Heritage και συγγράφει ένα βιβλίο για τις καλλιτεχνικές συμπράξεις με τον προσωρινό τίτλο The Way We Perform Now. Η Τζάκσον έχει λάβει αρκετές βραβεύσεις, ενώ το 2015 έλαβε υποτροφία από το ίδρυμα Guggenheim.

Η Κάτια Αρφαρά είναι ερευνήτρια, συγγραφέας, καθηγήτρια και επιμελήτρια. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού στις θεατρικές σπουδές από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και διδακτορικού στην ιστορία της τέχνης από το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης. Τα δοκίμιά της, που εστιάζουν στα σημεία συνάντησης των παραστατικών και των εικαστικών τεχνών, έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά και κριτικές ανθολογίες. Έχει διδάξει σε πανεπιστήμια στην Ελλάδα και τη Γαλλία. Είναι ερευνήτρια στο Κέντρο για την Ιστορία και τη Θεωρία των Τεχνών του Παρισιού (EHESS). Από το 2009, είναι καλλιτεχνική διευθύντρια Θεάτρου και Χορού της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση. Έχει γράψει το βιβλίο Théâtralités contemporaines (2011).