HackTheBook / ΣΤΕΓΗ
menu

HackTheBook

Ένα hackathon που εφηύρε ξανά το βιβλίο. Δείτε τους νικητές.

8 Φεβ 2016
Τι συνέβη στο HackTheBook; Ποια τελικά είναι τα βιβλία του μέλλοντος; Ποιοι τα δημιούργησαν; Ποιοι είναι οι νικητές; Ποια είναι τα βραβεία;
Μετά από ένα εντατικό τριήμερο πρόγραμμα ομιλιών, hacking, making και pitching ιδεών, η κριτική επιτροπή ανακοίνωσε το βράδυ της Κυριακής 24 Ιανουαρίου τις τρεις ομάδες που διακρίθηκαν για τις προτάσεις τους και οι οποίες συνεχίζουν στην επόμενη φάση του εντατικού business workshop στο Λονδίνο με την ομάδα του REMIX. Οι τρεις ομάδες ξεκινώντας από διαφορετικές αφετηρίες και χρησιμοποιώντας ανοικτό περιεχόμενο, δημιούργησαν νέες πρωτότυπες αφηγήσεις προκαλώντας την παραδοσιακή έννοια του βιβλίου. Το HackTheBook αποτελεί μια ακόμη δράση της συνεχιζόμενης πρωτοβουλίας της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση να αποτελέσει τον φυσικό και ψηφιακό χώρο συνάντησης και σύγκλισης διαφορετικών δημιουργικών κοινοτήτων και ομάδων.

Δείτε το βίντεο εδώ.
 
#Winners
‪Το #vivl.io [Μιχάλης Καλαμαράς, Ιβάν Κανακαράκης, Άρης Κεραταράκης, Λένα Μεθενίτη, Γιώργος Παπαναγιώτου, Πάνος Παπαναγιώτου, Άννα-Μαρία Σιχάνη, Ανδρέας Τριανταφυλλίδης] αντλεί περιεχόμενο από έργα κλασικής λογοτεχνίας και φιλοδοξεί να κεντρίσει το ενδιαφέρον παιδιών και προεφήβων αναγνωστών για έργα κλασικής λογοτεχνίας δημιουργώντας ένα υλικό και ψηφιακό σύμπαν γύρω από το βιβλίο.

Το #Cook-Lee [Νικολέτα Μπαλοθιάρη, Αγγελική Ζερβού, Παναγιώτης Σέμπος]  είναι ένα διαδραστικό βιβλίο συνταγών, μεταξύ τέχνης και μαγειρικής το οποίo έχει σκοπό να εμπλουτίσει τη μαγειρική εμπειρία, μεταδίδοντας γνώσεις σχετικά με τη σύγχρονη τέχνη, τους καλλιτέχνες και το έργο τους μέσα από τον συσχετισμό τους με συνταγές.

Οι #SinkAFuture [Σπύρος Κοκκώνης, Άννα-Μαρία Βλασοπούλου, Γιώργος Ρούσσος] αφηγούνται ένα μελλοντικό δυστοπικό σενάριο με μετακινήσεις πληθυσμών, κέντρα πληροφοριών, γεωπολιτικές αλλαγές, περιβαλλοντικές παραμορφώσεις και καπιταλιστικά ερείπια. Τα αντικείμενα που παράγουν αποτελούν υλικά θραύσματα κωδικοποιημένης πληροφορίας, τα οποία περνούν απαρατήρητα ως απλά 3d-printed αντικείμενα. Μέσω της τεχνικής της στεγανογραφίας κρύβουν σε αυτά ευαίσθητα (ή όχι) δεδομένα.

#Prize
Ως επόμενο βήμα στη διαδικασία, ένας εκπρόσωπος από την κάθε νικήτρια ομάδα θα ταξιδέψει στο Λονδίνο για ένα εντατικό Business Model Workshop που θα πραγματοποιηθεί από ομάδα ειδικών του REMIX, κορυφαίου πολιτιστικού και επιχειρηματικού φορέα. Από τις τρεις ομάδες, η ομάδα με το δυνατότερο επιχειρηματικό πλάνο θα προχωρήσει σε μια εντατική τρίμηνη διαδικασία incubation από το REMIX και το Europeana Space Network με σκοπό την επιτυχή κεφαλαιοποίηση της πρότασής της.

Στο HackTheBook συμμετείχαν άλλες επτά ομάδες, οι οποίες προκάλεσαν με τις ιδέες τους σε σχέση με το σχεδιασμό του βιβλίου, αλλά και της ίδιας της εμπειρίας της ανάγνωσης. Κάθε μία από τις ομάδες προσέγγισε το βιβλίο με διαφορετικό τρόπο και απευθύνθηκε σε διαφορετικά κοινά, ωστόσο όλες οι ομάδες κινήθηκαν πάνω στον άξονα της επαναχρησιμοποίησης και αξιοποίησης του ανοικτού περιεχομένου της ψηφιακής βιβλιοθήκης της Europeana.

#HackTheBookParticipants
DigitalHeritageGeeks [Γιάννης Παναγιωτόπουλος, Κωνσταντίνος Καραβατέλλης, Άννα Νάκου, Φοίβη Κωνσταντινίδη, Βασιλική Χριστοπούλου, Χρήστος Χριστόπουλος]
ArcBook [Κατερίνα Μιχαλοπούλου, Αντώνης Τουλούμης]
Experience Designers [Μαρία Κόζαρη – Μελά, Σταύρος Μιχαλόπουλος, Δημήτρης Αγαθόπουλος]
MnemoTrace ‪[Κατερίνα Αντωνάκη, Γιώργος Τσάβαλος]
Calculus ‪[Νίκη Αναλυτή, Δάφνη Μοναστηριώτη, Φαίδωνας Γυαλής]
BoxTheBook [Κατερίνα Βράνη, Χριστίνα Νάνου, Γιώργος Κούμανος]
Muzine (πρώην ‪‎Codex) [Ηρακλής Παπαθεωδόρου, Κωνσταντίνος Δουμπενίδης]

H πρώτη ημέρα του #HackTheBook , Παρασκευή 22 Ιανουαρίου είχε εκπαιδευτικό προσανατολισμό με τους καλεσμένους ομιλητές Antonella Fresa (Διευθύντρια της ιταλικής Promoter Srl), Joanna Zylinska (Καθηγήτρια Νέων Μέσων και Επικοινωνιών στο Πανεπιστήμιο Goldsmiths του Λονδίνου), Gary Hall (Ερευνητής Καθηγητής Μέσων και Παραστατικών Τεχνών και διευθυντή του Κέντρου Καινοτομικών Μέσων /Disruptive Media στο  Πανεπιστήμιο του Κόβεντρυ), Chris Meade ( Ιδρυτής του If:Book UK) και Simon Cronshaw (Συνδιευθυντής και συνιδρυτής των Συνόδων REMIX) να τοποθετούνται με στοχευμένες παρουσιάσεις απέναντι στο βιβλίο του σήμερα, την έννοια του δημιουργού, αλλά και απέναντι στο επιχειρηματικό μοντέλο που υποστηρίζει μια ιδέα και αποτελεί παράγοντα της βιωσιμότητάς της.   

Η Joanna Zylinska έθεσε το ζήτημα της υπέρβασης των ορίων μεταξύ των ρόλων του ακαδημαϊκού, του καλλιτέχνη και του επιμελητή στο χώρο της ψηφιακής τέχνης και έθεσε το ζήτημα ότι με τις ανοικτές τεχνολογίες, όλοι είμαστε πλέον επιμελητές. Ειδικότερα, παρουσίασε τη δουλειά της πάνω στο θέμα των υβριδιακών εκδόσεων και ειδικότερα το Photomediations που αποτελεί ένα ανοικτό βιβλίο για τη φωτογραφία που βασίζεται σε πολλαπλά ανοικτά αποθετήρια. Η Joanna Zylinska έδωσε έμφαση στις υβριδικές και ανοικτές μορφές εκδόσεων και στη σημασία που έχει ιστορικά η συλλογική δημιουργία για να καταλήξει ότι πάντοτε το βιβλίο δεν υπήρξε ένα σταθερό μέσο αλλά ένα διαρκώς διαπραγματευόμενο και ρευστό αντικείμενο διαλόγου ανάμεσα στο δημιουργό και τον αναγνώστη.

Ο Garry Hall αναφέρθηκε στην ανάγκη του να δούμε τα βιβλία πέρα από το φυσικό μέσο στο οποίο αποθηκεύονται, αλλά ως διάδραση, ως αλυσίδα παραγωγής κι ακόμη ως βιομηχανία παραγωγής περιεχόμενου, ιδεών και εικόνων. Ο Hall έδωσε έμφαση στην έννοια του Hacking ως μέσου που επιτρέπει την κριτική προσέγγιση του βιβλίου και ταυτόχρονα ως τρόπου για να αντικρίσουμε το αναπάντεχο, την έκπληξη και τελικά την ελευθερία που γεννά η καινοτομία.

Ο Chris Meade έδωσε μια εντυπωσιακή παρουσίαση για το μέλλον του βιβλίου μέσα από τη δουλειά του που αποκαλεί Nearlywriting. Με έναν ιδιαίτερα κριτικό αλλά και διασκεδαστικό τρόπο ο Meade έδωσε το στίγμα της εποχής μας, ως της εποχής του «παραλίγο»: παραλίγο διασημότητες, παραλίγο συγγραφείς, παραλίγο καλλιτέχνες. Ο τρόπος με τον οποίο δομούνται οι ανθρώπινες, οικονομικές και κοινωνικέ σχέσεις σήμερα βρίσκεται σε μια διαρκή διαπραγμάτευση, αμφισβήτηση και τελικά μη ολοκλήρωση. Η εποχή του Διαδικτύου των Πραγμάτων (Internet of Things) είναι γνήσια και βαθειά μια εποχή του «παραλίγο».

Η εκδήλωση έκλεισε με την παρουσίαση του Simon Cronshaw, Συνδιευθυντή και συνιδρυτή του REMIX, το οποίο αποτελεί τον οργανισμό που ουσιαστικά θα βοηθήσει τις νικητήριες ομάδες από όλα τα Hackathons που θα πραγματοποιηθούν στο διάστημα του προγράμματος Europeana Space να βελτιώσουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα και τελικά να καταφέρουν να αναδειχθούν σε βιώσιμες επιχειρήσεις στο χώρο των Πολιτιστικών και Δημιουργικών Βιομηχανιών. Ο Cronshaw υπογράμμισε τη σημασία του τριπτύχου πολιτιστικές βιομηχανίες, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και τελικά την πιθανότητα βιωσιμότητας και επιτυχημένης επιχειρηματικής δράσης μέσα από την αξιοποίηση του πολιτιστικού και γνωσιακού κεφαλαίου που συσσωρεύουν οι ομάδες.
 
 
Οι δύο επόμενες ημέρες, Σάββατο 23 και Κυριακή 24 Ιανουαρίου, αφιερώθηκαν ολοσχερώς στη διαδικασία του prototyping των ιδεών με τη βοήθεια των GeniusBarExperts: Ηρακλή Αγιοβλασίτη (Σύμβουλος καινοτομίας και χρηματοδότησης), Ισμήνη Αδάμη (Συνιδρύτρια, συνεκδότρια και δημιουργική διευθύντρια στο Dapper Dan magazine), Ηλία Γιαννόπουλο (Fixers), Νάσο Δροσόπουλο (Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο),  Ευάγγελο Καϊμάκη (Βιομηχανικός σχεδιαστής και καλλιτέχνης συνιδρυτής Ε.Δ.Ω.) και Δημήτρη Κουκουλάκη (Μηχανικός Συστημάτων Πληροφοριών, Commonslab). Τα έργα των συμμετεχόντων έκριναν οι Simon Cronshaw, Θανάσης Δεληγιάννης (Συντονιστής της Ομάδας Ανοιχτών Τεχνολογιών και μέλος της Ομάδας Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της ΕΕΛ/ΛΑΚ,  Antonella Fresa, Gary Hall, Πρόδρομος Τσιαβός (Υπεύθυνος Ψηφιακής Ανάπτυξης της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση),  Θεόδωρος Χιώτης (Project Manager του Αρχείου Καβάφη, Ίδρυμα Ωνάση) και  Joanna Zylinska.

Το #HackTheBook  πραγματοποιήθηκε στον εκθεσιακό χώρο της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση σε συνεργασία με το δίκτυο του Europeana Space, το Goldsmiths College University of London, το Coventry University, το Αρχείο Καβάφη, την PostScriptum και με την υποστήριξη της ΕΕΛ/ΛΑΚ (Εταιρεία Ελεύθερου Λογισμικού / Λογισμικού Ανοικτού Κώδικα).  Το #HackTheBook  απευθύνθηκε σε designers, εκδότες, επιμελητές περιεχομένου, start-uppers, προγραμματιστές και δημιουργικούς ανθρώπους μέσα από ένα ανοικτό κάλεσμα που δημοσίευσε στα τέλη του Οκτωβρίου 2015 με αντικείμενο το βιβλίο και τον επανασχεδιασμό του.


ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ

        


ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

                                                   


ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ




ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Πρόγραμμα-πλαίσιο για την ανταγωνιστικότητα και την καινοτομία (CIP)