Harry Partch / ΣΤΕΓΗ
menu

Harry Partch

Ensemble Musikfabrik

23 ΦΕΒ 2017
20:30
Κεντρική Σκηνή
90 λεπτά (με διάλειμμα)
Ένα εικαστικό και ηχητικό θέαμα απαράμιλλης ομορφιάς. Δείτε μουσικά όργανα που μοιάζουν με γλυπτά ενός μυστηριώδους πολιτισμού. Ακούστε τον ιδιαίτερο ήχο του Harry Partch να ζωντανεύει σε μια μοναδική συναυλία από το μουσικό σύνολο Musikfabrik.
Κανονικό: 7 - 10 - 15 €
Μειωμένο, Φίλος ή Μικρή Παρέα (5-9 άτομα): 6 - 8 - 12 €
Μεγάλη Παρέα (10+ άτομα): 5 - 7 - 11 €
ΑΜΕΑ & Άνεργοι: 5 € | Συνοδός ΑΜΕΑ: 10 €

Ομαδικές κρατήσεις στο groupsales@sgt.gr
Περιπλανιόταν σαν τον Jack Kerouac, επηρέασε μουσικούς όπως ο Tom Waits και ο Iggy Pop, κατασκεύασε δικά του μουσικά όργανα που μοιάζουν με γλυπτά ενός μυστηριώδους πολιτισμού. Ποιος ήταν τελικά ο Χάρυ Παρτς; 

Συνθέτης, θεωρητικός και οργανοποιός, ο Harry Partch (1901-1974) είναι μια από τις πιο ιδιαίτερες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, μια από τις κορυφαίες φυσιογνωμίες της μεταπολεμικής αβανγκάρντ. Αντικομφορμιστής και hobo στα νιάτα του, παρέμεινε πάντα στο περιθώριο της «επίσημης» μουσικής δημιουργώντας ένα δικό του μουσικό σύμπαν. Από τους πιο επιδραστικούς πρωτοπόρους της μικροτονικής μουσικής και με σημείο αφετηρίας τις αποχρώσεις της ομιλίας και το τελετουργικό θέατρο, πρότεινε μια σωματική μουσική, όπου ο εκτελεστής συμμετέχει στο έργο τραγουδώντας, χορεύοντας, μιλώντας και παίζοντας τα ιδιαίτερα μουσικά όργανα που ο ίδιος επινόησε. Επινόησε, επίσης, ένα σύστημα κουρδίσματος με 43 άνισα διαστήματα μέσα στην οκτάβα και κατασκεύασε ειδικά όργανα για την εκτέλεση της μουσικής του.

Η χρήση από τον Παρτς ειδικά σχεδιασμένων οργάνων κατέστησε δύσκολη τη ζωντανή παρουσίαση των έργων του. Το 2012, ο Thomas Meixner κατασκεύασε αντίγραφα της πλήρους συλλογής των οργάνων του Παρτς για το μουσικό σύνολο Musikfabrik, επιτρέποντας έτσι την εκτέλεση των έργων του.

Tο Ensemble Musikfabrik, σύνολο εστιασμένο στην καλλιτεχνική καινοτομία, ξαναζωντανεύει
το συναρπαστικό έργο του Αμερικανού συνθέτη σε μια συναυλία/οπτικοακουστική περφόμανς φέρνοντας επί σκηνής τη συλλογή με τα μοναδικά όργανά του που θυμίζουν έργα τέχνης.

Ο Δύο Ψαλμοί (Two Psalms, πρώτη γραφή 1931) είναι ένα από τα πρώτα έργα του συνθέτη όπου χρησιμοποιεί τους τονισμούς του λόγου ως αφετηρία της σύνθεσης. Η μεταγενέστερη μορφή του έργου (1941), περιλαμβάνει αυτούσιο τον Ψαλμό 23, “The Lord is My Shepherd”  και τον Ψαλμό 137, “By the Rivers of Babylon” σε αναθεωρημένη, πιο εκτεταμένη μορφή της οργανικής συνοδείας του.
 
Το Eleven Intrusions είναι μια συλλογή κυρίως φωνητικών έργων, που γράφτηκαν από το 1930 έως το 1950 και αποτελούν χαρακτηριστικά δείγματα της χρήσης του λόγου ως πηγής της μουσικής. Σε αυτά έχουν ενσωματωθεί και οι πολύ γνωστές δύο σπουδές του σε αρχαίες ελληνικές κλίμακες.

Το Ring Around the Moon έχει ενδιαφέρουσα και πολύπλοκη ιστορία. Ανήκει στην ίδια ομάδα έργων με το Even Wild Horses, συνιστώντας μια σάτιρα κατά πάντων, που χρησιμοποιεί ηχοποιητικές λέξεις χωρίς νόημα.

Το Even Wild Horses (1949-52), από την τριλογία Plectra and Percussion Dances, είναι βασισμένο στην ποίηση του Arthur Rimbaud. Παρ’ όλα αυτά, η σύλληψή του είναι κυρίως οργανική. Η χρήση αφρικάνικων και λατινικών ρυθμών δίνει στο έργο αυτό έναν ιδιαίτερα ζωντανό, γοητευτικό χαρακτήρα.

συντελεστές

Ensemble Musikfabrik:
Marco Blaauw, Helen Bledsoe, Christine Chapman, Johannes Fischer, Florentin Ginot, Benjamin Kobler, Ulrich Löffler, Melvyn Poore, Axel Porath, Carl Rosman, Dirk Rothbrust, Peter Veale, Hannah Weirich, Dirk Wietheger

Κατασκευή μουσικών οργάνων: Thomas Meixner
Σχεδιασμός ήχου: Paul Jeukendrup

Το πρότζεκτ υποστηρίζεται από το Kunststiftung NRW στο πλαίσιο του Campus Musikfabrik


Πρόγραμμα
Two Psalms (1931, 1941)
 
“The Lord Is My Shepherd”
για Φωνή, Χρωμελώδιον I (Cromelodeon) και Κιτάρα I (Kithara)
Κείμενο από τον Ψαλμό 23 ( «Ο Κύριος είναι ο ποιμήν μου»)
3‘
 
“By the Rivers of Babylon”
για Φωνή, Προσαρμοσμένη Βιόλα (Adapted Viola), Χρωμελώδιον I και Κιτάρα I
Κείμενο από τον Ψαλμό 137 («Επί των ποταμών Βαβυλώνος»)
3‘25
 
Eleven Intrusions (1949-50)
για Προσαρμοσμένη Βιόλα, Αρμονικό Κανόνα II (Harmonic Canon), Προσαρμοσμένες Κιθάρες I, II & III (Adapted Guitars), Μπάσο Μαρίμπα (Bass Marimba), Κιτάρα Ι, Διαμαντένια Μαρίμπα (Diamond Marimba) και Μπολ Θαλάμου Νέφωσης (Cloud Chamber Bowls)
20‘
 
Διάλειμμα
 
Ring Around the Moon – A Dance Fantasm for Here and Now (1949-52)
για ομιλούσες Φωνές (σε Τόνους), Προσαρμοσμένη Κιθάρα II, Κιτάρα II, Αρμονικό Κανόνα, Χρωμελώδιον με υπομπάσο, Μπολ Θαλάμου Νέφωσης, Πολεμικά Λάφυρα (9/8 Μαρίμπα Ηρωική) [Spoils of War (9/8 Marimba Eroica)], Διαμαντένια Μαρίμπα, Μπάσο Μαρίμπα 
9‘30
 
Even Wild Horses – Dance Music for an Absent Drama (1949-52)
για Προσαρμοσμένη Βιόλα, Προσαρμοσμένη Κιθάρα III, Κιτάρα II, Αρμονικό Κανόνα (4 Ρυθμίσεις), Χρωμελώδιον με υπομπάσο, Διαμαντένια Μαρίμπα, Μπολ Θαλάμου Νέφωσης, Πολεμικά Λάφυρα (9/8 Μαρίμπα Ηρωική, Wood Block, Πιατίνι), Τενόρο (Σι ύφεση) Σαξόφωνο και/ή Φωνή Βαρύτονου 
24‘


ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΡΑΣΗ
Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου
Μετά τη συναυλία, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές (στα αγγλικά, χωρίς διερμηνεία)
Συντονισμός: Χρήστος Καρράς, Γενικός Διευθυντής και Καλλιτεχνικός Διευθυντής Μουσικής της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση

διαβάστε περισσότερα

Ο Χάρυ Παρτς ήρθε από μικρή ηλικία σε επαφή με τη μουσική παράδοση πολλών λαών, παράλληλα με τη Δυτική Μουσική, γεγονός που επέδρασε βαθιά στις αισθητικές του αντιλήψεις. 
 
Το 1923, ο Παρτς μελέτησε το θεμελιώδες για την ακουστική έργο του Hermann von Helmholtz, το οποίο τον οδήγησε στην απόρριψη του συγκερασμένου συστήματος και στην υιοθέτηση του αποκαλούμενου just intonation. 
 
Ο Παρτς θεωρούσε ότι η παρακμή της Δυτικής Μουσικής ξεκινάει με τον Bach, ο οποίος οδήγησε στην καθιέρωση του συγκερασμού και σε μια πιο αφαιρετική προσέγγιση της μορφής. 
 
Κομβική για την πορεία του Παρτς ήταν η γνωριμία του με τον μεγάλο Ιρλανδό ποιητή W.B. Yeats, ο οποίος είχε ασχοληθεί κι αυτός εκτεταμένα με τον προφορικό λόγο και την εκφορά του. 
 
Κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Ύφεσης, αλλά και αργότερα, ο Παρτς έζησε ως περιπλανώμενος, δουλεύοντας ευκαιριακά ως εποχιακός εργάτης. Από τη δεκαετία του ’40 και μετά, μια σειρά δωρεών και πανεπιστημιακών υποτροφιών τού επέτρεψαν να δημιουργήσει μια μοναδική συλλογή από μουσικά όργανα, γοητευτικά τόσο για τον ήχο όσο και για την εμφάνισή τους. 
 
Ο κύριος όγκος της συνθετικής παραγωγής του περιλαμβάνει μεγάλα μουσικοθεατρικά έργα, βασισμένα στις προσωπικές του εμπειρίες, αλλά και στην παγκόσμια εθνολογία. 
 
Το βιβλίο του, Genesis of a Music (πρώτη έκδοση 1947), άσκησε τεράστια επίδραση σε γενεές συνθετών που ασχολήθηκαν με τα εναλλακτικά κουρδίσματα.

«Η αυθεντικότητα δεν είναι στόχος, είναι απλώς αναπόφευκτη. Το βήμα που πραγματικά ανοίγει νέους δρόμους δεν μπορεί ποτέ να προβλεφθεί, και σίγουρα όχι από το πρόσωπο που το κάνει τη στιγμή που το κάνει.» - Χάρυ Παρτς
 

χορηγίες / συνεργασίες

Με την υποστήριξη

Χορηγός φιλοξενίας

Επίσημος ιατρικός υποστηρικτής