Enter Afrofuturism / ΣΤΕΓΗ
menu

Enter Afrofuturism

7-12 NOE 2017
Εντός & εκτός Στέγης
Διαλέξεις - Συναυλίες - Προβολές
Έχετε σκεφτεί ποτέ τη δυνατότητα να ταξιδέψετε στο μέλλον και στο παρελθόν; Έχετε αναλογιστεί ποιος είναι ο ρόλος των μαύρων ηρώων στην επιστημονική φαντασία; Έχετε χορέψει στους ρυθμούς της Detroit techno; Μήπως ο αφροφουτουρισμός είναι η αντικουλτούρα του μοντερνισμού;
Ο αφροφουτουρισμός εμφανίζεται ως όρος τη δεκαετία του 1990 για να περιγράψει ένα αφροαμερικανικό καλλιτεχνικό ρεύμα που εκφράστηκε μέσα από την επιστημονική φαντασία, τη λογοτεχνία του φανταστικού, τη μουσική, τα εικαστικά, τα κόμικς και τις ταινίες. Σήμερα, είναι ένα ανεξάντλητο πεδίο ακαδημαϊκής, πολιτικής, καλλιτεχνικής και επιστημονικής έρευνας και παραγωγής, που ενσωματώνει στοιχεία από τις μαύρες διασπορικές κουλτούρες της Δυτικής Αφρικής, της Βόρειας Αμερικής, της Βρετανίας και της Καραϊβικής, σχηματίζοντας τον χάρτη του Μαύρου Ατλαντικού.

Η ιστορία και η καταγωγή της αφροαμερικανικής κοινότητας έγινε αντικείμενο συστηματικής διαγραφής από τη λευκή δουλεμπορική συνείδηση. Αυτό που ξεκίνησε με την απαγωγή ανθρώπων από την Αφρική, από το 15ο έως το 19ο αιώνα, κατέληξε στη μετα-αποικιοκρατική νοοτροπία του σύγχρονου κόσμου. Έτσι, η ανάγκη των συγκεκριμένων ανθρώπων για παραγωγή μύθων καταγωγής και για ανάκτηση του κλεμμένου παρελθόντος τους, καθώς και για επανασχεδιασμό του μέλλοντός τους, εκφράστηκε μέσα από την επιστημονική φαντασία, τη μουσική και την τεχνολογία.

Ο αφροφουτουρισμός ενώνει παρελθόν και μέλλον με σκοπό να απελευθερωθεί το παρόν, μέσα από μουσικούς, οπτικούς, αφηγηματικούς και πολιτικούς όρους, πέρα από κάθε ιστορικό περιορισμό φυλής και φύλου. Κατασκευάζει μύθους, εικασία και φαντασία από τη σύνδεση της μαύρης εμπειρίας με την τεχνοκουλτούρα του 20ού και 21ου αιώνα. Αντλεί τις ιδέες του από την αφρικανική πολιτιστική και φιλοσοφική παράδοση, τις τέχνες της αφρικανικής διασποράς, την κριτική του μοντερνισμού και της μετα-αποικιακής κατάστασης, στοχεύοντας στην αναδιατύπωση της αφήγησης του Δυτικού πολιτισμού για την αποικιοκρατία, την τεχνολογία, τη φυλή και το χρόνο.

Το Enter Afrofuturism είναι ένα 6ήμερο φεστιβάλ που χαρτογραφεί το πολιτιστικό και πολιτικό ρεύμα του αφροφουτουρισμού, μέσα από συναυλίες, διαλέξεις, εργαστήρια και προβολές ταινιών.

Οι συναυλίες θα γίνουν στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης και στο Six d.o.g.s., με τη συμμετοχή των εξής καλλιτεχνών: Sun Ra Arkestra, Actress, Dopplereffekt, Moor Mother, A Guy Called Gerald, Voltnoi, ATH Kids, Nkisi, Black Quantum Futurism, Black Athena.

Καλεσμένοι των διαλέξεων και των ανοιχτών συζητήσεων είναι οι: otolith group, Reynaldo Anderson, Louis Chude-Sokei, Rasheedah Phillips, Nkisi, Abdul Qadim Haqq, Tabita Rezaire, Erik Steinskog, Nathalie Mba Bikoro κ.ά.

Επίσης, σε συνεργασία με το Goethe Ιnstitut της Αθήνας και του Γιοχάνεσμπουργκ, θα πραγματοποιηθούν προβολές ταινιών μικρού μήκους και ντοκιμαντέρ, που ερευνούν τον αφροφουτουρισμό μέσα από την ιστορία της μαύρης μουσικής. Η τζαζ, η Detroit techno και η σύγχρονη μουσική παραγωγή στις αφρικανικές μητροπόλεις είναι μερικές από τις θεματικές που θα παρουσιαστούν. Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας θα προβληθούν και ταινίες Virtual reality.

συντελεστές

Επιμέλεια: DETACH (Voltnoi & Quetempo)
Οργάνωση: Πάσκουα Βοργιά, Χαρά Μουρλά
 
Το πρόγραμμα προβολών πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Goethe-Institut Athen και το Goethe-Institut Johannesburg.
 
VR Προβολές Powered by: Cosmote

διαβάστε περισσότερα

Η Sun Ra Arkestra ήταν ένα από τα πρώτα σχήματα που συνδύασαν την αβανγκάρντ τζαζ με την ηλεκτρονική μουσική. Πειραματίστηκαν με ηλεκτρονικά μουσικά όργανα και συνθεσάιζερ και εμπνεύστηκαν από τη μυθολογία, την κοσμογονία, την αρχαία αιγυπτιακή φιλοσοφία, τις επιστήμες και το ταξίδι στο σύμπαν. Το τελευταίο ήταν μια βασική αρχή του ιδρυτή της μπάντας, Sun Ra, ο οποίος πρότεινε ένα διαγαλαξιακό φαντασιακό ως μια έννοια εξόδου και απόδρασης των Αφροαμερικανών από τις συνθήκες καταπίεσης που είχαν υποστεί και συνεχίζουν να υφίστανται μέχρι τις μέρες μας. http://www.sunraarkestra.com/
 
Ο A Guy Called Gerald είναι Βρετανός dj, παραγωγός και μουσικός από το Μάντσεστερ, ο οποίος διαδραμάτισε βασικό ρόλο στη δημιουργία της αγγλικής χορευτικής ηλεκτρονικής μουσικής όπως την ξέρουμε. Ήταν μέλος στην αρχική σύνθεση των 808 State και το 1988 έγραψε το εμβληματικό acid house κομμάτι “Voodoo Ray”. Τη δεκαετία του 1990 συνέχισε το φουτουριστικό μουσικό του έργο, κυκλοφορώντας τον –κατά πολλούς– καλύτερο jungle δίσκο όλων των εποχών, Black Secret Technologies, ανοίγοντας το δρόμο στον ήχο του drum ’n’ bass. Στο σετ του, ένα live session με ψηφιακά και αναλογικά μηχανήματα, συνεχίζει να εξερευνά τα όρια της χορευτικής ηλεκτρονικής μουσικής. http://www.guycalledgerald.com/
 
Moor Mother ονομάζεται το πειραματικό μουσικό πρότζεκτ της Αμερικανίδας ποιήτριας και μουσικού Camae Ayewa. Μέσα από την ηλεκτρονική μουσική και τα dark rap φωνητικά της, εξερευνά τα όρια της ιστορίας της αφρικανικής διασποράς. Οι στίχοι της μιλούν για ένα ταξίδι στο χρόνο, που θα ανακατασκευάσει παρελθόν και μέλλον μακριά και έξω από τον κόσμο των ρατσιστικών πολιτικών φυλής και φύλου. https://moormothergoddess.bandcamp.com/
 
Ο Actress είναι Άγγλος μουσικός και παραγωγός, που παίζει με τα όρια της ηλεκτρονικής μουσικής, από το 2004 έως σήμερα. Ανανεώνοντας τις φόρμες της techno, του house και του dubstep, το ύφος του μπορεί θεωρηθεί η εξέλιξη της αγγλικής κλαμπ σκηνής. Στη μουσική του ανιχνεύονται φουτουριστικά στοιχεία, με μια jungle, drum ‘n’ bass και Caribbean sound system αισθητική. http://whoisactress.com/
 
Οι Dopplereffekt είναι ένα ηλεκτρονικό μουσικό σχήμα από το Ντητρόιτ, το οποίο δημιούργησε ο Gerald Donald, μέλος του ντουέτου των Drexciya, μαζί με την αινιγματική To Nhan le Thi. Δεν αποκαλύπτουν τα πραγματικά τους πρόσωπα, φορώντας μάσκες στα σόου τους, και ταξιδεύουν μαζί με το κοινό τους σε ψηφιακά συμπαντικά περιβάλλοντα.
 
Η Nkisi είναι ιδρυτικό μέλος της κολεκτίβας NON, που περιλαμβάνει καλλιτέχνες από την Αφρική και τη διασπορά της σε όλο τον κόσμο. H NON χρησιμοποιεί τον ήχο ως κύριο μέσο έκφρασης για να τονίσει τις ορατές και αόρατες δομές που παράγουν δυϊσμούς μέσα στην κοινωνία, οι οποίοι με τη σειρά τους γίνονται ο τρόπος κατανομής της εξουσίας. http://non.com.co/
 
Η ελληνική κολεκτίβα ATH KIDS σχηματίστηκε το 2015 από τους Valentin Rivera και Kareem Kalokoh. Ένας από τους στόχους τους είναι η απεικόνιση του αθηναϊκού underground από μια δίκη τους οπτική γωνία που περιλαμβάνει την τραχύτητα της μητροπολιτικής ζωής. Αποτελούνται από mc’s, μουσικούς παραγωγούς, dj’s, φωτογράφους και κινηματογραφιστές. https://www.youtube.com/channel/UC0DfO4qf__nI0B9ruH8MR5Q

Ο Voltnoi Brege είναι multimedia καλλιτέχνης, ιδρυτικό μέλος των οπτικοακουστικών ομάδων drog_A_tek και The Erasers, του πολιτιστικού κέντρου BIOS και της καλλιτεχνικής κολεκτίβας DETACH. Αυτή την περίοδο εργάζεται ως ανεξάρτητος επιμελητής. https://www.drogatek.com/

Πίσω από το όνομα Black Athena βρίσκεται ο Κωνσταντίνος Νικηφοράκης, ο οποίος κάνει τη συμπαραγωγή και τη συμπαρουσίαση μιας εβδομαδιαίας μουσικής εκπομπής στον δημοτικό ραδιοφωνικό σταθμό Αθήνα 9,84. Στα χρόνια που εκπέμπει, έχει παρουσιάσει υλικό, συνεντεύξεις και αποκλειστικότητες από καλλιτέχνες όπως οι Jeru The Damaja, Mark Pritchard, Daedelus, Gaslamp Killer, Addison Groove, Floating Points, AUX88, FaltyDL, Krystal Klear και πολλοί άλλοι. Επίσης, ο ίδιος κάνει την παραγωγή και την παρουσίαση μιας θεματικής εκπομπής με τίτλο 2nd Generation, που εστιάζει στη νεανική κουλτούρα των δεύτερης γενιάς μεταναστών στην Αθήνα. https://soundcloud.com/blackathena

Η καλλιτεχνική κολεκτίβα Black Quantum Futurism της Rasheedah Phillips (συγγραφέας και ακτιβίστρια) και της Camae Ayewa (Moor Mother) θα πραγματοποιήσει ένα ξεχωριστό lecture performance και ένα εργαστήριο. Οι Black Quantum Futurism (ή, αλλιώς, BQF) είναι μια νέα προσέγγιση στη βίωση της πραγματικότητας μέσω της χειραγώγησης του χωροχρόνου προκειμένου να δούμε πιθανά μέλλοντα. Αυτό το όραμα –και η πρακτική του– αντλεί τις όψεις, τις δοξασίες και τις ποιότητές του από την κβαντική φυσική, τις φουτουριστικές παραδόσεις και τις πολιτιστικές παραδόσεις των Μαύρων/Αφρικανών πάνω στη συνείδηση, τον χρόνο και τον χώρο. Στον χώρο όπου τέμνονται αυτές οι τρεις παραδόσεις υπάρχει ένα δημιουργικό επίπεδο που παρέχει στους ανθρώπους αφρικανικής καταγωγής την ικανότητα να δουν «μέσα», να επιλέξουν ή να δημιουργήσουν το επικείμενο μέλλον. Περιλαμβάνει τα οράματα των Rasheedah Phillips, Moor Mother Goddess, Warren C. Longmire, Almah Lavon, Joy Kmt, Thomas Stanley και Nikitah Okembe-RA Imani.

Οι otolith group σχηματίστηκαν το 2002 από την Anjalika Sagar και τον Kodwo Eshun, που ζουν και εργάζονται στο Λονδίνο. Αντλούν τις ιδέες τους από ένα μεγάλο φάσμα πηγών και υλικών. Χρησιμοποιούν βίντεο, αρχεία και ηχητικά πεδία συμμετέχοντας σε εκθέσεις και παρουσιάσεις. Εξερευνούν μέσα από το φιλμικό δοκίμιο καταστάσεις, συμβάντα και ιστορίες. http://otolithgroup.org/

Ο Abdul Qadim Haqq είναι ο ιδρυτής του Third Earth Visual Arts που σχηματίστηκε το 1989 στο Ντιτρόιτ, όπου ζει και εργάζεται μέχρι σήμερα. Για πάνω από 20 χρόνια τροφοδοτεί το οπτικό φαντασιακό της ηλεκτρονικής μουσικής κοινότητας μέσα από εξώφυλλα δίσκων, εικαστικά και visuals. Ανάμεσα στις δισκογραφικές συνεργασίες του περιλαμβάνονται ονόματα και δισκογραφικές όπως ο Derrick May και η Transmat, ο Carl Craig και η Planet E, η UR, ο Juan Atkins, ο Kevin Saunderson, ο Eddie Fowlkes, ο Rick Wade. http://www.thirdearthvisualarts.com
 
Η Tabita Rezaire είναι μια διαδικτυακή μαχήτρια. Η Γαλλίδα –με καταγωγή από τη Γουιάνα και τη Δανία– βίντεο καλλιτέχνις, επαγγελματίας των υγειο-τεχνολογικο-πολιτικών και δασκάλα της Kemetic/ Kundalini γιόγκα ζει στο Γιοχάνεσμπουργκ. Οι πρακτικές της ξεδιπλώνουν τις δυνατότητες της αποαποικιακής θεραπείας μέσω των πολιτικών της τεχνολογίας. Εξετάζοντας τις αρχιτεκτονικές της εξουσίας –εντός και εκτός Δικτύου–, με το έργο της θίγει την επικρατούσα μήτρα της αποικιοκρατίας και των επιπτώσεών της στην τεχνολογία, τη σεξουαλικότητα, την υγεία και την πνευματικότητα. Μέσω διεπαφών οθόνης και ενεργειακών ροών, ο ψηφιακός θεραπευτικός ακτιβισμός της προσφέρει υποκατάστατες αναγνώσεις στις κυρίαρχες αφηγήσεις αποσταθεροποιώντας τη Δυτική αυθεντία και διακηρύσσει την αποσάθρωση της καταπιεστικής παγκόσμιας οθόνης που αναπαράγει το λευκό-ρατσιστικό-πατριαρχικό-cis-ετεροφυλόφιλο-παγκοσμιοποιημένο πρότυπο. http://www.tabitarezaire.com/
 
Ο Reynaldo Anderson είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Επικοινωνίας και Πρόεδρος του τμήματος Ανθρωπιστικών Σπουδών στο Harris-Stowe State University στο Σαιντ Λούις του Μισούρι (ΗΠΑ). Κάνει εκτενείς δημοσιεύσεις στα πεδία του αφροφουτουρισμού, των σπουδών επικοινωνίας και της εμπειρίας της αφρικανικής διασποράς. Είναι εκτελεστικός διευθυντής και συνιδρυτής του Black Speculative Arts Movement (BSAM), ενός δικτύου καλλιτεχνών, επιμελητών τέχνης, διανοουμένων και ακτιβιστών. Τέλος, είναι συνεπιμελητής του συλλογικού τόμου Afrofuturism 2.0: The Rise of Astro-Blackness (εκδόσεις Lexington), συνεπιμελητής του υπό έκδοση τόμου The Black Speculative Art Movement: Black Futurity, Art+Design, καθώς και συνεπιμελητής του “Black Lives, Black Politics, Black Futures”, ενός επερχόμενου ειδικού τεύχους του TOPIA: Canadian Journal of Cultural Studies. https://twitter.com/Hardcore888
 
Ο Louis Chude-Sokei είναι συγγραφέας και ακαδημαϊκός, το έργο του οποίου περιστρέφεται γύρω από ένα ευρύ φάσμα λογοτεχνικών, πολιτικών και πολιτιστικών φαινομένων της αφρικανικής διασποράς. Στα ακαδημαϊκά του έργα περιλαμβάνονται το βραβευμένο The Last Darky: Bert Williams, Black on Black Minstrelsy and the African Diaspora (Duke University Press, 2006), το The Sound of Culture: Diaspora and Black Technopoetics (Wesleyan University Press, 2016) και το υπό έκδοση Dr. Satan’s Echo Chamber and Other Essays (Wesleyan University Press). Αναμένεται επίσης η έκδοση από τον οίκο Houghton Mifflin Harcourt των απομνημονευμάτων του, όπου καταγράφει την πνευματική του εξέλιξη σε διάφορα έθνη και διακριτές Μαύρες κουλτούρες. Είναι αρχισυντάκτης του The Black Scholar, ενός από τα παλαιότερα περιοδικά Μαύρων Σπουδών, το οποίο αυτή τη χρονιά αξιολογήθηκε ως Νο 1 περιοδικό Μαύρων Σπουδών στις ΗΠΑ βάσει των κριτικών του Princeton Journal.
 
Ο Erik Steinskog είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στο τμήμα Τεχνών και Πολιτιστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης. Στο έργο του ασχολείται κυρίως με τη μουσική του 20ού και 21ου αιώνα, με μια προσέγγιση εμπνευσμένη από τις διεπιστημονικές πολιτιστικές σπουδές. Το μουσικό υλικό στο οποίο έχει εστιάσει είναι η όπερα και οι διάφορες μορφές της ποπ μουσικής. Τα ερευνητικά του πεδία είναι η ποπ μουσική (κυρίως η αφροαμερικανική), η όπερα (κυρίως της περιόδου μετά τον Βάγκνερ), η αισθητική της μουσικής (κυρίως στην παράδοση της ηπειρωτικής Ευρώπης, μετά τον Νίτσε), ο προβληματισμός πάνω στο φύλο, τη σεξουαλικότητα, τη φυλή και την εθνικότητα σε σχέση με τη μουσική και τις μουσικές κουλτούρες. Η πιο πρόσφατη δημοσίευσή του είναι το βιβλίο Afrofuturism and Black Sound Studies: Culture, Technology, and Things to Come (Palgrave Editions). https://twitter.com/eriksteinskog
 
Η Nathalie Anguezomo Mba Bikoro χαρακτηρίζεται ως μία από τις κορυφαίες καλλιτέχνιδες της Αφρικής και αναγνωρίζεται για την ενίσχυση της συλλογικής φωνής των γυναικών στην τέχνη, απηχώντας τον προοδευτικό μοντερνισμό της Αφρικής μέσω της πρόκλησης. Είναι μια καλλιτέχνις που εμπνέεται από το συνεχιζόμενο ταξίδι της, στο οποίο διερευνά νέες αφηγήσεις σχετικά με την κοινότητα, τις πολιτικές παρεμβάσεις, τη μνήμη και την πολιτιστική κληρονομιά. http://www.nbikoro.com/
 
Ο Μάκης Κεντεποζίδης, γνωστός ως Quetempo, είναι μέλος των ομάδων drog_Α_tek και DETACH. Δουλεύει πάνω στην κριτική της καθημερινής ζωής μέσα από ήχους/κείμενα/επιθυμίες. https://www.drogatek.com/
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

9 Νοε 2017

20:30 Κεντρική Σκηνή
Κανονικό: 7, 10, 12, 18, 25 €    
Μειωμένο, Φίλος, Παρέα 5-9 άτομα: 8, 10, 14, 20 €  
Παρέα 10+ άτομα: 7, 9, 13, 18 €   
Κάτοικος Γειτονιάς: 7 €
Ανεργίας, ΑΜΕΑ: 5 € | Συνοδός ΑΜΕΑ: 10 €

Ομαδικές κρατήσεις στο groupsales@sgt.gr
ΑΓΟΡΑΣΕ ΤΩΡΑ

ΜΟΥΣΙΚΗ

Sun Ra Arkestra Afrofuturism

χορηγίες / συνεργασίες

Χορηγός μετακινήσεων

Χορηγός φιλοξενίας

Επίσημος ιατρικός υποστηρικτής

Με την υποστήριξη