Onassis Youth Festival 2018 / ΣΤΕΓΗ
menu

Onassis Youth Festival 2018

13-15 ΑΠΡ 2018
Μικρή Σκηνή
Το φεστιβάλ για την πιο δυναμική γενιά, τους εφήβους. Δίνουμε φωνή σε όσους σήμερα είναι ήδη το μέλλον μας.
Είσοδος ελεύθερη, με δελτία εισόδου.

Το Σάββατο 14 Απριλίου, όλες οι παραστάσεις θα ανταμεταδίδονται ζωντανά με live streaming μέσω του sgt.gr
Φαντάσου την Αντιγόνη έφηβη να τα βάζει με την οικογένειά της. Τον Οιδίποδα να ερωτεύεται την καθηγήτριά του. Την Ωραία Ελένη να χωρίζει και τον Προμηθέα να τιμωρείται γιατί έκανε αυτό που πίστευε σωστό… Παλιώνουν ποτέ οι επαναστάσεις, οι έρωτες, το μίσος, οι καβγάδες, ο πόλεμος και οι αδικίες;

Το φεστιβάλ για την πιο δυναμική γενιά, τους εφήβους, δίνει νέα πνοή στα αρχαία κείμενα, καλώντας μια πλειάδα σκηνοθετών και θεατρικών ομάδων να συνεργαστούν με μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου. Ξεπέρνα το φόβο σου για τα αρχαία κείμενα και κάνε τα δικά σου. Φώναξε δυνατά τα συναισθήματά σου μέσα από τη φωνή των κλασικών. Γι’ αυτό ετοιμάσαμε το Onassis Youth Festival 2018, για σένα, για να βρεις, να ξεκλειδώσεις, να μοιραστείς, να απελευθερώσεις τις δυνάμεις και τα συναισθήματά σου πάνω στη σκηνή.

συντελεστές

Συντονισμός & Καλλιτεχνική επίβλεψη: Μυρτώ Λάβδα
Οργάνωση: Ελεάννα Σεμιτέλου, Λεωνίδας Παναγόπουλος
Επιμέλεια σκηνικών: Βασίλης Γεροδήμος
Βοηθός επιμέλειας σκηνικών: Μαριλένη Βούρτση
Σχεδιασμός φωτισμού: Νίκος Βλασόπουλος
Συνεργάτες του Φεστιβάλ: 
Άρης Λάσκος & Αναστασία Γιαννάκη, Κάτια Γκουλιώνη & Άγγελος Φραντζής, Ομάδα Ντουθ (Βάσια Ατταριάν & Μυρτώ Μακρίδη), Αννέτα Στεφανοπούλου και Χριστίνα Στουραΐτη, 4Frontal (Θανάσης Ζερίτης & Αριστέα Σταφυλαράκη), Cheek-Bones (Στέφανος Αχιλλέως & Αγγέλικα Σταυροπούλου), Βίκυ Γεωργιάδου & Φοίβος Συμεωνίδης, Ρηνιώ Κυριαζή & Γιούλη Καρναχωρίτη, Θανάσης Δόβρης & Μαρία Παρασύρη
Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
 
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 13 ΑΠΡΙΛΙΟΥ

13:00-14:00 | 4ο Λύκειο Πετρούπολης
Προμηθέα, μέρα ή νύχτα;
14:00-15:00 | 9ο Λύκειο Αθηνών (Θησείο)
Forget Domani
15:00-16:00 | 1ο ΕΠΑΛ Αιγάλεω
Τυφλές ελπίδες
16:00-17:00 | Λύκειο Βάρης
Εκεί
17:00-18:00 | 19ο Γυμνάσιο Αθηνών (Κάτω Πατήσια)
Antigone - hot night cold spaceship

18:00-19:00 | Διάλειμμα

19:00-20:00 | 7ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού
Το Ευχαριστώ
20:00-21:00 | 3ο Λύκειο Νέας Ιωνίας
Τ’ αγάλματα είναι στο μουσείο...
21:00-22:00 | 7ο Λύκειο Νέας Σμύρνης
Εν αρχή ην το χάος... Και μετά, και μετά; (Παράσταση κουκλοθεάτρου)
22:00-23:00 | 1ο ΕΠΑΛ Καισαριανής
Ορέστεια
 
ΣΑΒΒΑΤΟ 14 ΑΠΡΙΛΙΟΥ

13:00-14:00 | 7ο Λύκειο Νέας Σμύρνης
Εν αρχή ην το χάος... Και μετά, και μετά; (Παράσταση κουκλοθεάτρου)
14:00-15:00 | 3ο Λύκειο Νέας Ιωνίας
Τ’ αγάλματα είναι στο μουσείο...
15:00-16:00 | 7ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού
Το Ευχαριστώ
16:00-17:00 | 1ο ΕΠΑΛ Καισαριανής 
Ορέστεια
17:00-18:00 | 19ο Γυμνάσιο Αθηνών (Κάτω Πατήσια)
Antigone - hot night cold spaceship

18:00-19:00 | Διάλειμμα

19:00-20:00 | 4ο Λύκειο Πετρούπολης
Προμηθέα, μέρα ή νύχτα;
20:00-21:00 | Λύκειο Βάρης
Εκεί
21:00-22:00 | 1ο ΕΠΑΛ Αιγάλεω
Τυφλές ελπίδες
22:00-23:00 | 9ο Λύκειο Αθηνών (Θησείο)
Forget Domani
 
ΚΥΡΙΑΚΗ 15 ΑΠΡΙΛΙΟΥ

12:00-13:00 | 7ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού
Το Ευχαριστώ
13:00-14:00 | Λύκειο Βάρης
Εκεί
14:00-15:00 | 7ο Λύκειο Νέας Σμύρνης 
Εν αρχή ην το χάος... Και μετά, και μετά; (Παράσταση κουκλοθεάτρου)
15:00-16:00 | 4ο Λύκειο Πετρούπολης
Προμηθέα, μέρα ή νύχτα;
16:00-17:00 | 19ο Γυμνάσιο Αθηνών (Κάτω Πατήσια)
Antigone - hot night cold spaceship
 
17:00-18:00 | Διάλειμμα

18:00-19:00 | 1ο ΕΠΑΛ Καισαριανής
Ορέστεια
19:00-20:00 | 1ο ΕΠΑΛ Αιγάλεω
Τυφλές ελπίδες
20:00-21:00 | 9ο Λύκειο Αθηνών (Θησείο)
Forget Domani
21:00-22:00 | 3ο Λύκειο Νέας Ιωνίας
Τ’ αγάλματα είναι στο μουσείο...

διαβάστε περισσότερα

7ο Λύκειο Νέας Σμύρνης
«Εν αρχή ην το χάος... Και μετά, και μετά;»
Παράσταση κουκλοθεάτρου
 
Ξαναδιαβάζοντας τη Θεογονία του Ησίοδου χαθήκαμε σε άπειρα ονόματα, ψάξαμε απ' την αρχή την ισορροπία που κρύβεται στο φως και το σκοτάδι, και πώς μέσα απ' το χάος ο κόσμος παίρνει μορφή.
Αναρωτηθήκαμε για τη δύναμη του έρωτα και της εξουσίας, και απορήσαμε με τις αναπόφευκτες μάχες για τη διεκδίκησή τους.
Σ' ένα ταξίδι στο βάθος των γενεών, είδαμε τον άνθρωπο να θέτει τα ίδια ερωτήματα πάνω στην πολυπλοκότητα της ύπαρξης.
Ο Άδης με τον Κύκλωπα, η Λήθη με τη Μνημοσύνη και η Λύπη με το Γένος των Ονείρων συναντιούνται σε μια προσπάθεια να ξεμπερδέψουν τις σελίδες της ανθρώπινης ιστορίας.
Η ομάδα πειραματίστηκε με διάφορα υλικά, εξερεύνησε κουκλοθεατρικές και παραστατικές τεχνικές και σκηνοθέτησε συλλογικά, μπαίνοντας με τη σειρά της στον χαοτικό κύκλο της Δημιουργίας.

ΓΕΛ Βάρης
«Εκεί»
 
«Εκεί ήταν των Κιμμερινών ο τόπος κι η πατρίδα,
που τους σκεπάζουν σύγνεφα κι ένα πηχτό σκοτάδι.»
 
Ο Κάτω Κόσμος είναι εκεί όπου πάνε όσοι φεύγουν από τη ζωή, σύμφωνα με τους μύθους και τις παραδόσεις της αρχαιότητας. Τον έχουν επισκεφθεί, ωστόσο, και κάποιες πολύ εξαιρετικές περιπτώσεις ανθρώπων, όπως ο Οδυσσέας, όπως ο Ηρακλής, όπως εμείς. Μαζί με ήρωες, πραγματικούς και μυθικούς, κάνουμε ένα ταξίδι στον κόσμο των νεκρών φτιάχνοντας έναν άλλο, δικό μας.
Το «εκεί» δεν έχει ήλιο, δέντρα, σπίτια, καζάνια ή ποτάμια, γιατί είναι απλώς ένας τόπος συνάντησης ανθρώπων με παρελθόν και μέλλον. Γιατί οι άνθρωποι που έχουν παρελθόν ζουν την κάθε στιγμή του παρόντος.
Μέσα από την Οδύσσεια του Ομήρου, και συγκεκριμένα από τη ραψωδία λ, τη Νέκυια, αλλά και μέσα από τους αυτοσχεδιασμούς των μαθητών, προσπαθούμε να προσεγγίσουμε την έννοια του θανάτου όπως διαχρονικά απασχολεί τον άνθρωπο. Από τον Όμηρο μέχρι και σήμερα.
 
9ο Λύκειο Αθηνών
Forget Domani
Με αφορμή τις «Μεταμορφώσεις» του Οβίδιου
 
When that I was and a little tiny boy, 
With hey, ho, the wind and the rain, 
A foolish thing was but a toy, 
For the rain it raineth every day. 
 
Ζήτω! Πίνω στον Οβίδιο! Στον μεγαλύτερο ποιητή όλων των εποχών.
«Μορφές που άλλαξαν, η ψυχή σε σώματα καινούρια.
Να τραγουδήσω μου ζητά. Της αλλαγής η αιτία.
Θεοί μου εσείς βοηθήστε με και πλέχτε το τραγούδι.
Αδιάκοπο ως τα χρόνια μου απ’ την αρχή του κόσμου!»
Καλωσορίσατε!
Καλωσορίσαμε!
 
Μια νύχτα, 12 έφηβοι, έχοντας πλήρη γνώση ότι εδώ και τώρα μεταμορφώνονται από ενήλικες σε παιδιά, αποφασίζουν να οργανώσουν ένα ιδιόμορφο πάρτυ «μεταμορφώσεων», όπου ο καθένας τους θα προσπαθήσει να μεταμορφωθεί για λίγο –με τη βοήθεια των υπολοίπων– σε κάτι άλλο, σε αυτό που επιθυμεί. Ιστορικά πρόσωπα, ανεκπλήρωτοι έρωτες, σούπερ ήρωες, σταρ του Χόλιγουντ, ήρωες παραμυθιών ή ταινιών, αλλαγές φύλου, είναι μερικές από τις μεταμορφώσεις που θα προσπαθήσουν να πετύχουν. Κάποιοι θα προσπαθήσουν να γίνουν για λίγο και ήρωες του Οβίδιου ή του Σαίξπηρ, πρόσωπα που βίωσαν υπερφυσική αλλαγή ή εκούσια μεταμφίεση. Η Δάφνη κι ο Απόλλωνας, η Ηχώ κι ο Νάρκισσος, η Βιόλα κι η Ολίβια παίρνουν για λίγο σάρκα και οστά σαν πρότυπα μεταμόρφωσης που πέτυχαν.
Όσο το πάρτυ προχωράει, κάποιοι για λίγο νιώθουν ότι τα κατάφεραν, άλλοι χάνουν την πίστη τους κι άλλοι αποδέχονται τελικά ότι η ενηλικίωσή τους είναι η μόνη πραγματική μεταμόρφωση.
 
7ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού
«Το Ευχαριστώ»
 
Ο Νίκος είναι ένα αγόρι ντροπαλό, που δυσκολεύεται να διαχειριστεί το κοινωνικό του άγχος. Η Μάχη είναι ένα κορίτσι εξωστρεφές και ιδιαίτερα ομιλητικό, που κουβαλάει πάντα μαζί της μια μυστηριώδη βαλίτσα. Οι δυο τους συναντιούνται σε μια αποβάθρα και μια φιλία μοναδική γεννιέται. Με αφορμή το έργο του Αριστοτέλη Ηθικά Νικομάχεια, οι μαθητές έγραψαν δικά τους κείμενα, τα οποία επιμεληθήκαμε και χρησιμοποιήσαμε για να δημιουργήσουμε μια ιστορία που πραγματεύεται, μεταξύ άλλων, τις έννοιες της φιλίας, του δικαίου και της μεσότητας. Χρησιμοποιώντας αυτούσιες φράσεις από το έργο του Αριστοτέλη στην παράσταση, ερευνήσαμε τη διαχρονικότητά τους και το κατά πόσο αυτό το έργο αφορά τους νέους σήμερα.
 
1ο ΕΠΑΛ Αιγάλεω
«Τυφλές ελπίδες»
 
Η αρχή της προσέγγισης έγινε με το κείμενο του Ηρόδοτου για τον Σόλωνα, τον Κροίσο και την ευτυχία. Αυτό, συνδυασμένο με δύο φράσεις του Προμηθέα («Γλίτωσα τους θνητούς από τον φόβο του θανάτου» και «Έβαλα μέσα τους τυφλές ελπίδες»), δημιούργησε τον άξονα γύρω από τον οποίο στράφηκε μια αναζήτηση για τις έννοιες της ζωής, του θανάτου και της ευτυχίας. Τα παιδιά κλήθηκαν να γράψουν δύο λέξεις για καθεμία από αυτές τις έννοιες. Προς μεγάλη μας έκπληξη, πολλές λέξεις στις τρεις αυτές διαφορετικές κατηγορίες ήταν κοινές. Τότε προέκυψε η ιδέα μιας γιορταστικής και τρυφερής επίσκεψης στα ταφικά επιγράμματα.
Τα ταφικά επιγράμματα είναι κείμενα ζωής. Κινητοποιούν την επιθυμία να κερδηθεί κάθε στιγμή ζωής, αναζητούν μια ακόμη πολύτιμη στιγμή συνάντησης ανάμεσα σε δύο χωριστούς κόσμους, αποθεώνουν τη φιλία, απενοχοποιούν τις ευχές ή τις κατάρες, απαλύνουν με χιούμορ σκληρές αλήθειες, ανακουφίζουν με τη γαλήνη τους, απελευθερώνουν με τη σκωπτικότητά τους, περιγράφουν με ανθρώπινο τρόπο μικρές τραγωδίες, ενώνουν ηλικίες και τάξεις, μιλούν για την ισότητα της φύσης ή τις παγίδες της φύσης που φτιάχνουν το απρόβλεπτο της ζωής. Μέσα από ένα τέτοιο πρίσμα επισκεφτήκαμε τα επιγράμματα, προκειμένου να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο έκφρασης για τη μοναδικά ζωογόνο ενέργεια των εφήβων.
Στη διαδικασία μας, χρησιμοποιήσαμε ασκήσεις που ενισχύουν την αντίληψη της αλληλεξάρτησης και του «μαζί», ασκήσεις που αναδεικνύουν ως προϋπόθεση της θεατρικής πράξης τη χειρονομία του «δίνω», ασκήσεις που προσπαθούν να συνδέσουν την ενεργοποίηση του σώματος με το άνοιγμα της φαντασίας, ασκήσεις που συνδέουν τα λόγια με μια πρωταρχική ανάγκη του ανθρώπου, την ανάγκη να αφηγηθεί ιστορίες για να επικοινωνήσει, να συνδεθεί, να καταλάβει μέσα από την ύπαρξη του άλλου.
Αυτά τα υλικά προσπαθούμε να ενώσουμε στην παράστασή μας. Θέλουμε να οργανώσουμε μια συνάντηση της ζωής με τον θάνατο μέσα από τη φλόγα των εφήβων και να χρησιμοποιήσουμε τη θεατρική έκφραση ως γιορταστική δυνατότητα συνύπαρξης.
 
1ο ΕΠΑΛ Καισαριανής
Ορέστεια
 
Αυτή δεν είναι μια παράσταση της τριλογίας της Ορέστειας του Αισχύλου, από τους εφήβους ενός σχολείου, αλλά η αποτύπωση της πραγματικής σύγκρουσης των συγκεκριμένων εφήβων με ένα κείμενο για το οποίο οι ίδιοι δεν δίνουν δεκάρα. Διαλέξαμε την Ορέστεια γιατί πιστέψαμε ότι οι ιδέες και οι έννοιες του έργου θα μπορούσαν να βρουν μια αντανάκλαση στη δική τους πραγματικότητα. Αποτύχαμε πλήρως. Επιλέξαμε τη μετάφραση του Δημήτρη Δημητριάδη ως βάση εργασίας, για την ποιητική της αμεσότητα. Συνειδητοποιήσαμε, δουλεύοντας, πως το εισαγωγικό κείμενο του ίδιου, με τίτλο «Ο θρίαμβος της αποτυχίας», αποτύπωνε όχι μόνο τη δική του αγωνία απέναντι στην προσπάθεια να μιλήσει για την Ορέστεια με όρους σημερινούς, αλλά και τη δική μας, στην προσπάθειά μας να μεταδώσουμε κάτι από τον μυστικό της κόσμο στο τώρα αυτών των παιδιών. Γι’ αυτούς τους λόγους επιλέξαμε να μην κάνουμε μια παράσταση, αλλά ένα θεατρικό ντοκιμαντέρ που θα καταγράφει τις αποκαλυπτικές δυναμικές που δημιουργήθηκαν και, ίσως, κάτι από την αλήθεια των συγκεκριμένων υπέροχων παιδιών που αγωνίζονται να βρουν τη θέση τους στον αυριανό ενήλικο κόσμο.

3ο Λύκειο Νέας Ιωνίας
«Τ’ αγάλματα είναι στο μουσείο...»
Μια παράσταση με αφορμή τον Ίωνα του Ευριπίδη
 
Υπόθεση εργασίας ήταν ο Ίων του Ευριπίδη. Η τραγωδία ενός εφήβου που δεν έχει όνομα. Που δεν γνωρίζει τους γονείς του. Ξέρει μόνο ότι τον λένε «του Απόλλωνα». Το όνομά του θα το πάρει κατά τη διάρκεια της παράστασης.
 
Ερευνητές 18 σημερινοί έφηβοι. Του 2018.
Πώς θα προσεγγίσουν ένα αρχαίο κείμενο; Πώς θα μπουν σε κάτι ιερό; Τι θα χρησιμοποιήσουν;
 
Στην παράστασή μας, αναζητάμε το σημείο ταύτισης ή και διαφοράς.
Αυτούσιες σκηνές του έργου, προσωπικά κείμενα των παιδιών, αυτοσχεδιασμοί, ερωτήσεις πάνω στα νοήματα του έργου, αναλύσεις, τα τραγούδια που αγαπούν.
 
Όλα παρόντα επί σκηνής.
Κυρίως όμως οι ίδιοι οι έφηβοι.
Που με αφορμή αυτό τον αρχαίο έφηβο που «θα ‘ταν στην ηλικία σου αν ζούσε» και βιώνει μια συνεχή μετάβαση (από τη νύχτα στην αυγή, διαρκώς έξω από το Μαντείο των Δελφών και όχι μέσα, έφηβος πριν γίνει ενήλικας, σε άγνοια πριν μάθει την αλήθεια),
θα αναζητήσουν τελικά τη δική τους ταυτότητα.
Τι σημαίνει το δικό τους όνομα.

«…Γιατί τελικά τ΄ αγάλματα δεν είναι πια συντρίμμια.
Είμαστε εμείς.»

Αξίζει να τα δούμε και να τα ακούσουμε.
Προσεκτικά.
 
4ο Λύκειο Πετρούπολης
«Προμηθέα, μέρα ή νύχτα;»
 
Με τα παιδιά του 4ου Λυκείου Πετρούπολης αναρωτηθήκαμε, με αφορμή τον Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου, πώς είναι να γίνεσαι στόχος, να απομονώνεσαι σε μια ερημιά, να τιμωρείσαι αλυσοδεμένος στην άκρη του κόσμου, όπως ο Προμηθέας. Να επιβάλεις, όπως το Κράτος. Να είσαι σκληρός και αμείλικτος, όπως η βουβή Βία. Να συμπάσχεις, να συμπαραστέκεσαι, χωρίς να μπορείς στ' αλήθεια να βοηθήσεις, όπως οι Ωκεανίδες, να φάσκεις και να αντιφάσκεις, όπως ο Ωκεανός, να περιπλανάσαι στον κόσμο ολόκληρο χωρίς πατρίδα, όπως η Ιώ. Να υπηρετείς τυφλά τον πατέρα, όπως ο Ερμής, να φοβάσαι, όπως όλοι μας. Μέσα από μουσικούς δρόμους του ροκ, του ραπ, της μπαλάντας, τραγουδήσαμε, κραυγάσαμε για «το γένος των ανθρώπων που ανήμπορο και άβουλο, τυφλό πλανιέται σα μέσα σε όνειρο», για έναν κόσμο που μας πονάει... με την ελπίδα ότι το δώρο του Προμηθέα –η τέχνη, η σκέψη, η επιστήμη, η φωτιά– μπορεί να τον αλλάξει...
 
19ο Γυμνάσιο Αθηνών
Antigone - hot night cold spaceship
 
Η παράστασή μας βασίζεται στο κείμενο της Αντιγόνης του Σοφοκλή και διαπραγματεύεται την έννοια του μύθου και της σχέσης του με τον σύγχρονο άνθρωπο. Σε ένα περιβάλλον καταστροφής και σε ένα όχημα που εξασφαλίζει την επιβίωση και οδηγεί σε έναν νέο τόπο, 10 παιδιά με βουβό παρατηρητή την καθηγήτριά τους, ασυνείδητα αναμοχλεύουν τον μύθο της Αντιγόνης για να περάσουν την ώρα τους φαινομενικά, αλλά υποδόρια δημιουργούν την ανάγκη για νέους μύθους. Όντας οι ίδιοι εν δυνάμει μυθικά πλάσματα...

χορηγίες / συνεργασίες

Επίσημος χορηγός αερομεταφορών

Χορηγός φιλοξενίας

Επίσημος ιατρικός υποστηρικτής

Με την υποστήριξη