FFF5 | Walid Raad / ΣΤΕΓΗ
menu

FFF5 | Walid Raad

Les Louvres and/or Kicking the Dead

Onassis Fast Forward Festival 5–Athens


11-15 ΜΑΪ 2018
18:00 & 20:30
Εκθεσιακός χώρος
75 λεπτά
Στα αγγλικά με δυνατότητα ταυτόχρονης μετάφρασης στα ελληνικά.
Ένα υβριδικό θέαμα, ανάμεσα σε έκθεση, περιπατητική περφόρμανς και διάλεξη, για την τέχνη και τον πολιτισμό ως διαχρονικά θύματα πρακτικών βίας. Μας ξεναγεί αυτοπροσώπως ο Walid Raad, ένας από τους πιο επιδραστικούς καλλιτέχνες της σύγχρονης τέχνης.
Έναρξη Προπώλησης Φίλων & Γενικού Κοινού: 19 ΑΠΡ 2018, 12:00
Κανονικό: 10 €
Μειωμένο, Φίλος, Παρέα 5-9 άτομα: 8 €
Κάτοικος Γειτονιάς, Παρέα 10+ άτομα: 7 €
Ανεργίας, ΑμεΑ, Συνοδός: 5 €

Ομαδικές κρατήσεις στο groupsales@sgt.gr
Δέκα δωμάτια. Δέκα συναρπαστικά επεισόδια από το Παρίσι έως το Άμπου Ντάμπι, από τη Δύση έως την Ανατολή. Μέσα σε μόλις 75 λεπτά. Ισορροπώντας μεταξύ ιστορίας και μυθοπλασίας. Και ο Ουαλίντ Ράαντ σε ρόλο ξεναγού.

Κορυφαίος εκπρόσωπος της σύγχρονης τέχνης διεθνώς, ο Ουαλίντ Ράαντ (γεν. 1967, Λίβανος) έρχεται για πρώτη φορά στην Αθήνα με μια περιπατητική έκθεση/εγκατάσταση –διεθνή συμπαραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση– και στρέφει το κριτικό του βλέμμα στα φαινόμενα πολιτιστικού ιμπεριαλισμού, σε αυτή τη νέα μορφή αποικιοκρατίας που, ως παράγωγο της νεοφιλελεύθερης οικονομικής κυριαρχίας, ακρωτηριάζει την τοπική κληρονομιά και ταυτότητα και την υποκαθιστά με μια εισαγόμενη.

Με πλέον πρόσφατο παράδειγμα την κατασκευή του Λούβρου στο Άμπου Ντάμπι (όπου, έναντι 660 εκατομμυρίων ευρώ, η Γαλλία δέχθηκε να δανείσει το κορυφαίο brand name της πολιτιστικής της φυσιογνωμίας για 30 χρόνια, καθώς και 300 έργα τέχνης από 13 κορυφαία πολιτιστικά ιδρύματα της χώρας) και αντλώντας από περιστατικά του «Μεγάλου Πολέμου», ο Ράαντ υφαίνει μια ανατρεπτική σάγκα πάνω στις έννοιες του νεκρού και του ζωντανού νεκρού, όπως τις παράγουν οι πολεμικές συγκρούσεις και τις συντηρεί η μουσειακή πολιτική.

Γεννημένος στον Λίβανο του αιματηρού εμφυλίου πολέμου και μεγαλωμένος στη Νέα Υόρκη του ακμάζοντος μοντερνισμού, ο Ουαλίντ Ράαντ διερευνά τον τρόπο με τον οποίο η «δανεική» κουλτούρα και τα «νοικιασμένα» έργα τέχνης γίνονται όπλα στρατηγικής κατάκτησης και μέσα αποπροσανατολισμού, από κάθε λογής βίαιες πρακτικές.

Πιστός, εδώ και 25 χρόνια, στην «ακτιβιστική» μελέτη για τη σχέση τέχνης, βίας και εξουσίας, ο Ουαλίντ Ράαντ συλλέγει γεγονότα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, πληροφορίες γύρω από μεγάλα οικονομικά σκάνδαλα, δεδομένα που αφορούν την ισλαμική τέχνη και την ιστορία της «βιομηχανίας» ανέγερσης ουρανοξυστών, για να συνθέσει μια ελεύθερη αφήγηση, όπου παρελαύνουν ιστορικές προσωπικότητες της Δύσης, συντηρητές έργων τέχνης, βετεράνοι πολέμων, καθώς και πάμπλουτοι εμίρηδες· πρόσωπα είτε πραγματικά, είτε γεννήματα μιας «αναγκαίας» φαντασίας.

Στο δημιουργικό σύμπαν του Ράαντ, η μυθοπλασία συνυπάρχει διαρκώς με το ντοκουμέντο. Κατ’ αυτόν, η τέχνη είναι το μοναδικό πεδίο που μπορεί να συλλέξει και να αρχειοθετήσει τα συμβάντα της πραγματικότητας με έναν τρόπο που η δημοσιογραφία αδυνατεί. «Εκεί όπου δεν βρίσκεις τα γεγονότα, πρέπει να τα δημιουργήσεις» τονίζει, επινοώντας μια φανταστική πλοκή η οποία βασίζεται στον ιδεολογικό και ψυχολογικό παράγοντα που η επίσημη ιστορική καταγραφή παραλείπει σταθερά.

Εδώ και 20 χρόνια εγκιβωτίζει αυτή τη δημιουργική φιλοσοφία στο Atlas Group, έναν «φανταστικό» οργανισμό, ένα think tank που διευρύνει τα όρια καταγραφής των γεγονότων τα οποία έλαβαν χώρα στους εμφύλιους πολέμους της πολύπαθης πατρίδας του. 

συντελεστές

Από και με τον Walid Raad
Διεύθυνση πρότζεκτ: Celesta Rottiers
Τεχνική διεύθυνση: Herman Sorgeloos
Μετάφραση στα ελληνικά: Βασίλης Δουβίτσας
Εκτέλεση παραγωγής για τη Στέγη: Δήμητρα Μπουζάνη
 
Συμπαραγωγή των steirischer herbst (Γκρατς, Αυστρία), Art Center Buda (Κόρτρικ, Βέλγιο) για το Gone West - NEXT Festival, HAU Hebbel am Ufer (Βερολίνο), Onassis Culture/FFF, Festival d’Automne (Παρίσι)
 
Με την υποστήριξη των Sfeir-Semler Gallery (Αμβούργο & Βηρυτός), Paula Cooper Gallery (Νέα Υόρκη) 
 
Ευχαριστίες: Jack V Sturiano, Marcella Lista, Belal Hibri, SITU Studio, Christopher Kissoon, Raphael Fleuriet, Karolien Derwael

διαβάστε περισσότερα

Ο Ουαλίντ Ράαντ γεννήθηκε το 1967 στην Ανατολική Βηρυτό από Παλαιστίνια μητέρα και Λιβανέζο πατέρα. Σε ηλικία 16 ετών –κι ενώ στον Λίβανο μαινόταν ήδη ο εμφύλιος πόλεμος (1975-90)– αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την πατρίδα του και να μεταναστεύσει στις Ηνωμένες Πολιτείες. 

Το παιδικό του όνειρο να γίνει φωτορεπόρτερ άρχισε να υλοποιείται στην εφηβεία του, όταν φωτογραφίες του δημοσιεύτηκαν σε ευρωπαϊκά περιοδικά. Στη συνέχεια, σπούδασε φωτογραφία και εικαστικά στο Rochester Institute of Technology, στην Πολιτεία της Νέας Υόρκης. Σήμερα, διδάσκει και ο ίδιος στην Cooper Union School of Art. 

Από το 2000 μέχρι σήμερα, έχει συμμετάσχει σε μερικές από τις σπουδαιότερες διοργανώσεις εικαστικών τεχνών, όπως στην Documenta, στην Μπιενάλε της Βενετίας και στην Μπιενάλε Whitney της Νέας Υόρκης. Το 2016, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMA) διοργάνωσε έκθεση για το σύνολο του έργου του, δίνοντας έμφαση στα μακράς διάρκειας πρότζεκτ του, The Atlas Group και Scratching On Things I Could Disavow. Την ίδια χρονιά, ανακηρύχθηκε από το περιοδικό Foreign Policy ως ένας από τους επιδραστικότερους στοχαστές του καλλιτεχνικού κόσμου. 

Στην εκπνοή του 20ού αιώνα, ο Ράαντ ίδρυσε τον οργανισμό The Atlas Group, αποσκοπώντας να φιλοξενήσει μια σειρά από έργα του, εμπνευσμένα από τους πολύχρονους εμφύλιους πολέμους οι οποίοι συντάραξαν την πατρίδα του. Στο πλαίσιο αυτών των έργων, ο Ράαντ διερευνά την κοινωνική, ψυχολογική και αρχιτεκτονική κατάρρευση που προκαλείται από τις πολεμικές συρράξεις. 

Τον Νοέμβριο του 2017 εγκαινιάστηκε το Λούβρο του Άμπου Ντάμπι. Χτισμένο πάνω στο τεχνητό νησί Σααντιγιάτ, σε σχεδιασμό του διάσημου αρχιτέκτονα Jean Nouvel, το νέο, εν μέρει υποβρύχιο Λούβρο υπήρξε αποτέλεσμα μιας διακρατικής συμφωνίας μεταξύ των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και της Γαλλίας, η οποία δέχθηκε –έναντι 660 εκατομμυρίων ευρώ– να δανείσει το κορυφαίο brand name της πολιτιστικής της φυσιογνωμίας για 30 χρόνια, καθώς και 300 έργα τέχνης από 13 κορυφαία πολιτιστικά ιδρύματα της χώρας. Παράμετρος της συμφωνίας φαίνεται να είναι και η πρόσληψη ειδικά εκπαιδευμένου προσωπικού από τη Γαλλία, προκειμένου να επιβλέπει τα δανεισμένα έργα. Παρά τις έντονες αντιδράσεις στο εσωτερικό της Γαλλίας, το Λούβρο του Άμπου Ντάμπι θεωρείται το μεγαλύτερο αρχιτεκτονικό πρότζεκτ μουσειακού πολιτισμού στον κόσμο, εδώ και δεκαετίες. 

Ο Ράαντ είναι συνιδρυτής του Gulf Labor Artist Coalition, από κοινού με τον media artist Ashok Sukumaran και τον καθηγητή Κοινωνικής και Πολιτιστικής Ανάλυσης στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, Andrew Ross – ο οποίος είχε παρευρεθεί στο Συμπόσιο του Fast Forward Festival το 2016, με θέμα «Η τέχνη στα σύνορα: Χωρικές πολιτικές και μετα-αποικιακές στρατηγικές στη Μέση Ανατολή». Πρόκειται για μια κολεκτίβα καλλιτεχνών και ακτιβιστών που παρακολουθεί τις συνθήκες ζωής και εργασίας στο νησί Σααντιγιάτ. Τον Μάιο του 2015, ενοχλημένες από τη δράση του Gulf Labor, οι Αρχές της χώρας απαγόρευσαν στον Ράαντ την είσοδο στο Ντουμπάι, με αποτέλεσμα επιμελητές και πολιτιστικοί φορείς από όλο τον κόσμο να κινητοποιηθούν με σκοπό την ανατροπή της απόφασης.

χορηγίες / συνεργασίες

Χορηγός μετακινήσεων

Χορηγός φιλοξενίας

Επίσημος ιατρικός υποστηρικτής

Με την υποστήριξη