FFF5 | Hikaru Fujii / ΣΤΕΓΗ
menu

FFF5 | Hikaru Fujii

The Primary Fact

Onassis Fast Forward Festival 5–Athens


2-16 ΜΑΪ 2018
12:00 - 19:00
Παλαιό Χημείο (Βιβλιοθήκη της Νομικής Σχολής) | Μαυρομιχάλη 17-19 & Σόλωνος 104
Με ελληνικούς & αγγλικούς υπότιτλους
Ένας αρχαιοελληνικός ομαδικός τάφος με 80 νεκρούς δεσμώτες αποκαλύφθηκε προ διετίας στο Παλαιό Φάληρο. Ο Ιάπωνας εικαστικός Χικάρου Φουτζίι επανέρχεται στο FFF και, ύστερα από εκτεταμένη έρευνα, σε συνεργασία με τη χορογράφο Πατρίσια Απέργη και τους επικεφαλής της ανασκαφής, στρέφει το βλέμμα του στο συγκλονιστικό αυτό εύρημα ρίχνοντας φως στη «σκοτεινή», πριν από τον Χρυσό Αιώνα, Αθήνα του 7ου αιώνα π.Χ. Η οπτικοακουστική εγκατάσταση που στήνει σε ένα κτίριο-ορόσημο της πανεπιστημιακής κοινότητας, το Παλαιό Χημείο στο οποίο στεγάζεται η Βιβλιοθήκη της Νομικής Σχολής, περιλαμβάνει συνεντεύξεις με τους επικεφαλής της ανασκαφής –από αρχαιολόγους μέχρι οδοντιάτρους–, αλλά και την αναβίωση της εκτέλεσης και της ταφής από έναν Χορό 80 νέων Αθηναίων.
Είσοδος ελεύθερη

Κατά την είσοδό σας στον χώρο, προσκομίζετε κάποιο έγγραφο ταυτοποίησης στοιχείων (ταυτότητα ή δίπλωμα οδήγησης), ενώ οι ογκώδεις τσάντες παραδίδονται για φύλαξη.
Ο Χικάρου Φουτζίι, που παρουσίασε το Piraeus/Heterochronia (Πειραιάς/Ετεροχρονία) στο 4ο Fast Forward Festival την περασμένη χρονιά, εξετάζει τη σχέση μεταξύ της ιστορίας και της σύγχρονης κοινωνίας μέσα από μια βίντεο εγκατάστασή του, βασισμένη σε εκτεταμένη έρευνα. Για το 5ο FFF, ανταποκρίνεται στη θεματική του φεστιβάλ, παράγοντας ένα έργο τέχνης που σχετίζεται με τον αρχαίο κοινό τάφο των 80 δεσμωτών που βρέθηκε στα περίχωρα της Αθήνας. Απ’ ό,τι φαίνεται, η εκτέλεσή τους έγινε κατά την περίοδο που προηγήθηκε της Δημοκρατίας. Σε συνεργασία με τη χορογράφο Πατρίσια Απέργη, ο Φουτζίι προσπαθεί να αναπαραστήσει τη σκηνή με τη μορφή ενός έργου τέχνης με σωματική έκφραση, στην οποία θα δώσουν μορφή σώματα σημερινών νεαρών Αθηναίων.

Σημείωμα του Hikaru Fujii
Περίπου 80 σκελετοί με σιδερένια δεσμά, πιθανόν θύματα εκτέλεσης, ανακαλύφθηκαν σε έναν κοινό τάφο των αρχαϊκών χρόνων, κοντά στο Φαληρικό λιμάνι της πόλης. Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, πρέπει να ήταν νεαροί, όχι εχθροί αλλά ούτε κλέφτες ή δούλοι που απέδρασαν, διότι τάφηκαν με τα ρούχα τους, κάτι το οποίο, μεταξύ άλλων, μαρτυρεί ένδειξη σεβασμού από τους εκτελεστές.
Ωστόσο, άλλα πράγματα παραμένουν άγνωστα, όπως η ταυτότητά τους ή ο τρόπος που εκτελέστηκαν. Η ομαδική αυτή ταφή χρονολογείται στο δεύτερο μισό του 7ου αιώνα π.Χ., εκτίμηση που βασίζεται στη χρονολόγηση δύο μικρών οινοχόων που βρέθηκαν ανάμεσα στους σκελετούς. Το πρωταρχικό γεγονός είναι η εκτέλεση, ως πράξη που συνέβη σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία επικρατούσε χάος στην αθηναϊκή κοινωνία, πριν από την εγκαθίδρυση του δημοκρατικού πολιτεύματος. Είχε άραγε αυτή η εκτέλεση των νέων Αθηναίων κάποια επίδραση στα γεγονότα που οδήγησαν τις πολιτειακές εξελίξεις ή είναι εντελώς ασύνδετη; Δεν μπορούμε να ξέρουμε. Τα ανθρώπινα κατάλοιπα ή τα ταφικά αγγεία παρουσιάζουν το γεγονός της εκτέλεσης, αλλά δεν ρίχνουν φως στις αιτίες.
Το έργο εξετάζει τα φυσικά αίτια που οδήγησαν στον θάνατο, με τη μελέτη καθενός από τους σκελετούς, ενώ συγχρόνως επιχειρεί μια έρευνα μέσω της τέχνης ως σωματική εμπειρία.
Η εκτέλεση που έλαβε χώρα δίχως μάρτυρες στην αρχαία Ελλάδα θα αναπαρασταθεί από νέους της σημερινής εποχής.


ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΡΑΣΗ
Πέμπτη 3 Μαΐου | 19:00 | Στα ιαπωνικά με διερμηνεία στα ελληνικά
Συζήτηση με τους: Hikaru Fujii (εικαστικός καλλιτέχνης και κινηματογραφιστής), Πατρίσια Απέργη (χορογράφος), Στέλλα Χρυσουλάκη (αρχαιολόγος, Διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής, Πειραιώς και Νήσων)
Συντονισμός: Κάτια Αρφαρά, Καλλιτεχνική Διευθύντρια Θεάτρου και Χορού της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση
Μεταφραστής: Παναγιώτης Ευαγγελίδης

συντελεστές

Σύλληψη & Σκηνοθεσία: Hikaru Fujii
Συντονισμός πρότζεκτ: Natsuko Odate
Ανάθεση & Παραγωγή: Onassis Culture/FFF

Στην έρευνα συμμετείχαν οι:
Στέλλα Χρυσουλάκη (αρχαιολόγος, Διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής, Πειραιώς και Νήσων), Παναγιώτης Καρκάνας (Διευθυντής του Malcolm H. Wiener Εργαστηρίου Αρχαιολογικών Επιστημών, Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα), Jenny Wallensten (Διευθύντρια του Σουηδικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου Αθηνών), Anne Ingvarsson (Επικεφαλής Επιμελήτρια στο Gustanvianum Uppsala University Museum), Μαρία Δεληγιαννάκη (Οδοντίατρος), Σέβος Αγγούρας (Αρχαιολόγος), Γιάννης Παππάς (Αρχαιολόγος), Ελεάννα Πρεβεδώρου (Μεταδιδακτορική Υπότροφος του Malcolm H. Wiener Εργαστηρίου Αρχαιολογικών Επιστημών, Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα)

Συντελεστές Κινηματογράφησης
Παραγωγός: Δήμητρα Δερνίκου
Εκτέλεση Παραγωγής: Βασίλης Παναγιωτακόπουλος
Διευθυντής Παραγωγής: Χρήστος Χασαπάκης
Διευθυντής Φωτογραφίας: Hikaru Fujii
Βοηθός Σκηνοθέτης: Κωστής Λεβαντής
1ος Βοηθός Κάμερας: Ειρήνη Ζευγώλη
2ος Βοηθός Κάμερας: Γιώργος Μεταξάς
Οπερατέρ: Δημήτρης Κασιμάτης
DIT: Γιώργος Αθανασόπουλος
Μακενίστας: Κώστας Μερίδης
Μακενίστας: Νεκτάριος Σολιδάκης
Βοηθός Μακενίστα: Σωτήριος Ιωαννίδης
Ηχολήπτες: Ντίνος Κίττου, Νάσος Τσιάλτας
Βοηθός Ηχολήπτη: Ανδρέας Κίττου
Α΄ Ηλεκτρολόγος: Πατάπιος Σάβας
Ηλεκτρολόγος: Νεκτάριος Βουτσινάς
Μακιγιάζ: Ιωάννα Συμεωνίδου
Βοηθός Παραγωγής: Στέφανος Γεωργιακάκης, Νίκος Ντρέκης
Υποτιτλισμός: Ορέστης Καλαντζής
Μετάφραση: Σοφία Χαραλάμπους, Ελένη Στεργιοπούλου
Catering: Θάνος Μιχόπουλος
Φωτογράφος πλατώ: Θάνος Λαζόπουλος

Συντελεστές Χορογραφίας
Έρευνα-Χορογραφία: Πατρίσια Απέργη
Βοηθός έρευνας-χορογραφίας: Ειρήνη Καλαϊτζίδη
Ομάδα Έρευνας-Χορευτές: Αναστάσης Καραχανίδης, Γιώργος Μιχελάκης, Ευθύμιος Μοσχόπουλος, Στέλιος Παυλόπουλος, Στυλιανός Τσάτσος, Ηλίας Χατζηγεωργίου, Alex Gotch, Adrian Kolaritz
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Εκτέλεση παραγωγής για τη Στέγη: Ζωή Μουσχή
Εκτέλεση παραγωγής για την ομάδα Αερίτες: Θεοδώρα Καπράλου
Συντονισμός casting: Νικήτας Βασιλάκης

Performers : Παύλος Αντιμάντο, Παναγιώτης Αποστολόπουλος, Αντρέας Αποστόλου, Αλέξανδρος Αυγερινός, Στέφανος Αχιλλέως, Στέλιος Βάσιλας,  Αλέξανδρος Βεδεράκης, Λευτέρης Βλάχος, Χαράλαμπος Βοτσίδης, Σπυράγγελος Γαβριελάτος, Κωνσταντίνος Γανωτής, Στέφανος Γεργόπουλος, Νικόλας Γεωργανής, Παναγιώτης Δούκας,  Παύλος Ιορδανόπουλος, Γιώργος Καλημέρης, Νίκος Καλκανάκος, Νίκος Καλύβας,  Γεράσιμος Καραβασίλης, Αντώνης Καραστεργίου, Σταύρος Καστρινάκης, Απόστολος Κολοκυθάς, Άγγελος Κολοσιώνης, Πάνος Κούλης, Αντρέας Κουμπουλής, Κωστής Κουτρής, Δημήτρης Κουτσούμπας, Μιχαήλ Κουτσούρης, Αντώνης Κυριακάκης, Δημήτρης Λαγός, Ιωσήφ Χουσσείν Λάλας, Φώτης Λάμαρης, Στέλιος Λυριτζής, Βασίλης Μαγουλιώτης, Ευριπίδης Μακρής, Ιωάννης Μάντζαρης, Αλέξανδρος Μάτα, Ιωσήφ Μηλιαράκης, Βασίλειος Μιτσόπουλος, Μιχάλης Μιχαλακίδης, Ιωάννης Μοσχόβας, Πολύκαρπος Μόσχος, Γιάννης Μπακάλης, Δημήτρης Μπαμπανιώτης, Μάνος Μπάτσιος, Πάνος Μπόρας, Αντώνης Νταουξής, Αρμέντ Ντελία, Δημήτρης Ντίνας, Σπύρος Ντόγκας, Δημήτρης Οικονομίδης, Θεόδωρος Οικονόμου, Δημήτρης Παπαδόπουλος, Διονύσιος Παπαδόπουλος, Σταμάτης Μαουρίσιο Παπαθανασίου, Τάσος Πετρίδης Παππάς, Παναγιώτης Πολίτης, Αποστόλης Πολυκρέτης, Αθανάσιος Ρέστας, Νίκος Σαμουρίδης, Άγγελος Σεργεδάκης, Βασίλης Σκαρμούτσος, Σίμος Σπυνθουράκης, Αντώνης Σταμόπουλος, Αποστόλης Συκιώτης, Γιώργος Τζιγκουνάκης, Αλέξανδρος-Ερβέ Τσάβαλος, Ευθύμιος Φιλήντρας, Αυγουστίνος Φυτίλης, Νίκος Φωτιάδης, Γιάννης Χωριανόπουλος, Χρήστος Ψώνης

Ευχαριστούμε τη Βασιλική Στρακαντούνα από τη Βιβλιοθήκη της Νομικής.

διαβάστε περισσότερα

Ο εικαστικός καλλιτέχνης και κινηματογραφιστής Χικάρου Φουτζίι (γενν. 1976) ζει και εργάζεται στο Τόκυο. Σπούδασε στην ENSAD (Παρίσι) και ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό του στο Université de Paris 8. Δημιουργεί βίντεο εγκαταστάσεις που απαντούν σε σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα. Κάνει εκτεταμένη έρευνα και δουλειά πεδίου, διερευνώντας υπάρχοντα συστήματα και ιδέες, με βάση την άποψη ότι η τέχνη παράγεται εκτός της οικείας σχέσης μεταξύ κοινωνίας και ιστορίας. Αντί να παρουσιάζει την έρευνά του πάνω σε γεγονότα του παρελθόντος όπως ακριβώς είναι, χρησιμοποιεί τη δουλειά του για να επιχειρεί επανερμηνείες των ζητημάτων μέσα από σύγχρονες προοπτικές.

Το έργο του εξερευνά τη μοντέρνα εκπαίδευση και τα κοινωνικά συστήματα στην Ιαπωνία και την υπόλοιπη Ασία, καθώς επίσης τη φύση των μουσείων και των μουσείων τέχνης.
Δουλεύοντας στα πεδία τόσο των εικαστικών τεχνών όσο και του κινηματογράφου, έχει εργαστεί με διάφορα μέσα, εστιάζοντας σε κοινωνικοπολιτικές καταστάσεις της Ιαπωνίας. Τα πρόσφατα φιλμ του έχουν αποσπάσει τη διεθνή και εγχώρια αναγνώριση, ενώ το 2017 τιμήθηκε με το Grand Prix του Nissan Art Award.

Το 2015 παρουσίασε ατομικές εκθέσεις/πρότζεκτ στο Μητροπολιτικό Μουσείο Κήπων Τέχνης του Τόκυο και στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Aomori. Πρόσφατα, έχει συμμετάσχει επίσης σε ομαδικές εκθέσεις/πρότζεκτ στην Μπιενάλε της Μανίλα (2018), στο Εθνικό Μουσείο Τέχνης της Οσάκα (2018), στο Κέντρο Πομπιντού του Παρισιού (2017), στο 4ο Fast Forward Festival της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση (2017), στο Κέντρο Ισότητας Φύλων Minato του Τόκυο (2017), στο Wonder Site Hongo του Τόκυο (2016), στο Teshima no Mado (2016), στο Mori Art Museum του Τόκυο (2016), στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Τόκυο (2016) και στο Εθνικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Τόκυο (2014), στη μόνιμη συλλογή του οποίου υπάρχουν επίσης έργα του.

Στη φιλμογραφία του περιλαμβάνονται οι μεγάλου μήκους ταινίες Project Fukushima! (2012), ASAHIZA (2013, προβλήθηκε στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Γιαμαγκάτα το 2013) και Piraeus/Heterochronia (2017), καθώς και οι μικρού μήκους ταινίες και εγκαταστάσεις Record of Coastal Landscape (2011-15), We have suffered, and you have benefited from our suffering (2012), After the Symposium (2015), The construction of history is dedicated to the memories of the unnamed (2015), The Educational System of an Empire (2016), House of Recitation (2016), Record of the Bombing (2016), Playing Non-Japanese (2016) και Playing Japanese (2017).

Το 2015 ήταν φιλοξενούμενος καλλιτέχνης στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Σεούλ.

χορηγίες / συνεργασίες

Χορηγός μετακινήσεων

Χορηγός φιλοξενίας

Επίσημος ιατρικός υποστηρικτής

Με την υποστήριξη