Body Politics Festival | And So You See... / ΣΤΕΓΗ
menu

And So You See...

Robyn Orlin

Body Politics


29-30 OΚΤ 2018
19:30

Η παράσταση είναι στα αγγλικά (χωρίς ελληνική μετάφραση)
 
Μικρή Σκηνή
Διάρκεια: 60 λεπτά
Η τέχνη της Νοτιοαφρικανής χορογράφου Robyn Orlin είναι ένα οπλισμένο πολυβόλο. Πάντα πολιτική, χωρίς ποτέ να χάνει το χιούμορ, την ειρωνεία, την ευρηματικότητα και τη βαθιά μεταμορφωτική της δύναμη. Μαζί με τον ιδανικό ερμηνευτή της, Albert Khoza, θα μας παρασύρουν σε ένα ανεπανάληπτο “one man show” για τον ρατσισμό και την ελευθερία.
Έναρξη προπώλησης Φίλων: 2 ΟΚΤ 2018, 12:00
Έναρξη γενικής προπώλησης: 9 ΟΚΤ 2018, 12:00

Κανονικό: 7 €
Μειωμένο, Φίλος, Παρέα 5-9 άτομα: 6 €
Παρέα 10+ άτομα, Ανεργίας, Αμεα, Συνοδός Αμεα: 5 €

Ομαδικές κρατήσεις στο groupsales@sgt.gr
Η Ρόμπιν Όρλιν βρίσκει πάντα έναν τρόπο να μιλήσει για όλα όσα αποσιωπώνται στη χώρα της. Κι αν κάποτε η χώρα της σιωπούσε για το απαρτχάιντ, τώρα, που γιορτάζει 25 χρόνια δημοκρατίας, τι λέει για τον ρατσισμό και την ομοφοβία; Πώς διεκδικείται η ταυτότητα του φύλου εκεί; Και υπάρχει πραγματική ελευθερία; Στα κείμενά της, η ίδια υποστηρίζει πως όχι. Πρεσβεύει τη διεκδίκηση μιας πραγματικά αφρικανικής ταυτότητας, που να είναι ταυτόχρονα αρσενική και θηλυκή, χριστιανική και παγανιστική, τοπική και παγκόσμια, χωρίς το ένα να προδίδει το άλλο.

Ο Albert Silindokuhle Ibokwe Khoza, ο νεαρός περφόρμερ της, είναι όλα αυτά κι ακόμα περισσότερα. Ένας απίστευτος περφόρμερ, που μεταμορφώνεται διαρκώς πέρα από κάθε όριο, γιατί είναι ήδη ταυτόχρονα τα πάντα: και άντρας και γυναίκα, και ομοφυλόφιλος, και χορευτής και ηθοποιός και τραγουδιστής, και χριστιανός και sangoma (παραδοσιακός θεραπευτής) και πολίτης του κόσμου. Αυτό το πλάσμα με το σώμα έξω από κάθε νόρμα, που ενσαρκώνει μια ασύλληπτη, διαφορετική Αφρική, ερμηνεύει το σόλο του για τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα με την πλάτη γυρισμένη στο κοινό, κοιτώντας προς το τεράστιο είδωλό του που προβάλλεται στην οθόνη εμπρός του.

Κι αν κάθε παράσταση στήνει απέναντί μας έναν καθρέφτη για να κοιταχτούμε, αυτή εδώ το κάνει κυριολεκτικά, αφού η κάμερα που κινηματογραφεί ασταμάτητα τον Άλμπερτ Κόζα, προβάλλοντάς τον σε ένα διαρκές γκρο-πλαν, τραβάει και το κοινό, που συχνά βλέπει και το δικό του είδωλο στη μεγάλη οθόνη. Κι εκεί συναντά αυτό το τεράστιο σώμα, αυτό το τρομακτικό, υπέροχο, λυπημένο, χαρούμενο, βασανισμένο, καφκικό πλάσμα –μια βασίλισσα της Νουβίας, ένα παγόνι του Νείλου, έναν Αφρικανό πολεμιστή– για να αναμετρηθεί μαζί του. Άραγε, αυτό το σώμα θα βρει τον τρόπο να υπάρξει σε έναν κόσμο που αρνείται να το αποδεχτεί; Και μη σας ξεγελάσει η μουσική: το «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ δεν ήταν ποτέ τόσο χαρούμενο, τόσο χορευτικό, τόσο «αφρικανικό», όσο σε αυτή την παράσταση.

συντελεστές

Μια πρόταση της Robyn Orlin
Χορευτής: Albert Silindokuhle Ibokwe Khoza
Κοστούμια: Marianne Fassler
Φωτισμοί: Laïs Foulc
Διεύθυνση σκηνής: Thabo Pule
Διαχείριση και παραγωγή: Damien Valette
Βοηθός και συντονίστρια: Margot Lahalle
Παραγωγή: City Theater & Dance Group, Damien Valette Prod.

Ευχαριστίες στον Philippe Lainé για τη χρήση των εικόνων και στην ομάδα του Léopard Frock

Συμπαραγωγή: City Theater & Dance Group (Παρίσι), Festival Montpellier Danse 2016 (Μονπελιέ), Festival d’Automne (Παρίσι), Kinneksbond – Centre Culturel Mamer (Λουξεμβούργο), Centre Dramatique National de Haute-Normandie (Ρουέν), La Ferme du Buisson – Scène Nationale de Mar ne-la-Vallée (Νουαζιέλ)
Με την υποστήριξη: Arcadi Ile-de-France

ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΡΑΣΗ
Δευτέρα 29 Οκτωβρίου
Μετά την παράσταση "To Rest on a Slope", συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές των παραστάσεων "To Rest on a Slope", "And So You See..." και "Quartiers Libres".
Συντονισμός: Ελπίδα Ρίκου, PhD, ανθρωπολόγος, εικαστικός

διαβάστε περισσότερα

Η Ρόμπιν Όρλιν γράφει στο σημείωμά της για την παράσταση: «To [νοτιοαφρικανικό] σύνταγμα αναφέρεται στην ισότητα των πολιτών ως προς το φύλο τους, κι εγώ έχω πολλά ερωτήματα για την ομοφοβία και τον επανορθωτικό βιασμό, που συμβαίνουν στη χώρα μου, αλλά και στο μεγαλύτερο μέρος της Αφρικής.

Στα πρώτα βήματα της δημοκρατίας μας, όλα έμοιαζαν πιθανά, τόσο για το έθνος, όσο και για τα άτομα. Τελικά, όμως, είναι πραγματικά ελεύθερο το άτομο στη Νότια Αφρική; Μπορεί να αποτινάξει τα χαλινάρια των συντηρητικών προσδοκιών… μιας στενόμυαλης αντίληψης περί “αφρικανικής ταυτότητας”; Οποιαδήποτε διερεύνηση των ορίων, είτε για να τα αγγίξεις είτε για να τα ξεπεράσεις, σε ό,τι αφορά το φύλο και τη φυλή και την πνευματική αναζήτηση, θεωρείται προκλητική και απειλητική για τον συντηρητικό μέσο όρο. Γιατί να μην μπορείς να είσαι ομοφυλόφιλος και ταυτόχρονα να αγαπάς την παράδοση; [...] Γιατί αυτές οι αντιφάσεις να θεωρούνται προδοσία και όχι μια ευκαιρία για να ανακαλύψεις κάτι νέο;»
 
Ο Άλμπερτ Κόζα, μετά από μια μακρόχρονη αυτοδίδακτη πορεία, σπούδασε θέατρο, μουσική και χορό στο Πανεπιστήμιο του Witwatersrand, στο Γιοχάνεσμπουργκ. Έχει συνεργαστεί με πολλούς Νοτιοαφρικανούς σκηνοθέτες, όπως οι Gys De Vilious, Warona Seane, Kabi Thulo, Tsepo Wamamatu, Gerard Bester και Tarryn Lee. Το σόλο του, “Influences of a Closet Chant”, περιόδευσε σε θεατρικές σκηνές της Ευρώπης.
 
Ανάμεσα στις διακρίσεις και τα βραβεία που έχει λάβει, το 2009 η Ρόμπιν Όρλιν ανακηρύχθηκε από το γαλλικό κράτος Ιππότης του Τάγματος της Αξίας για την προσφορά της στην τέχνη και τον πολιτισμό.
 
Η Ρόμπιν Όρλιν χορογραφεί από το 1993 και έγινε διάσημη για τα έργα της –συνήθως με σουρεαλιστικούς τίτλους-σιδηρόδρομους– που φέρνουν στην επιφάνεια τις δύσκολες και σύνθετες καταστάσεις της πολιτικής πραγματικότητας της χώρας της. Ποτέ της δεν φοβήθηκε την πρόκληση, ακόμα κι όταν στη χώρα της αυτό μπορούσε να έχει συνέπειες.

Γεννήθηκε στο Γιοχάνεσμπουργκ το 1955 και σπούδασε χορό στο London School of Contemporary Dance (1975-80) και, στη συνέχεια, στη Σχολή Καλών Τεχνών του Σικάγου (1990-93), με υποτροφία του Ιδρύματος Fullbright. Κατόπιν, επέστρεψε στη Νότια Αφρική και έκτοτε δεν σταμάτησε να χορογραφεί παραστάσεις, στις οποίες με διάφορα μέσα (κείμενο, βίντεο, εικαστικές παρεμβάσεις) διερευνά μια εντελώς προσωπική χορευτική και θεατρική γλώσσα, που αναδεικνύει τις ιδιαιτερότητες των ποικίλων καλλιτεχνικών κοινοτήτων της πατρίδας της.

Έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες και σχήματα από κάθε έκφανση τέχνης: από συγκροτήματα ποπ και παραδοσιακής μουσικής μέχρι κλασικούς χορευτές και ομάδες breakdance και hip-hop. Της έχουν ανατεθεί χορογραφίες από μεγάλους ευρωπαϊκούς καλλιτεχνικούς οργανισμούς και για μεγάλα ανσάμπλ χορού, ενώ έχει βραβευτεί επανειλημμένως στη χώρα της και στο εξωτερικό.

Μερικοί από τους διασημότερους τίτλους έργων της: “Daddy, I’ve Seen This Piece Six Times Before and I Still Don’t Know Why They’re Hurting Each Other” (1999), “When I Take Off My Skin and Touch the Sky With My Nose, Only Then I Can See Little Voices Amuse Themselves” (2005), “…Have You Hugged, Kissed and Respected Your Brown Venus Today?” (2011), “Beauty Remained for Just a Moment then Returned Gently to Her Starting Position” (2012), “At the Same Time We Were Pointing a Finger at You, We Realized We Were Pointing Three at Ourselves…” (2014).
 

χορηγίες / συνεργασίες

Επίσημος χορηγός αερομεταφορών

Χορηγός φιλοξενίας

Επίσημος ιατρικός υποστηρικτής

Με την υποστήριξη