Αφιέρωμα στον Olivier Messiaen / ΣΤΕΓΗ
menu

Αφιέρωμα στον Olivier Messiaen

4-7 MAΡ 2019
 
Ωδείο Αθηνών
Ένα αφιέρωμα με συναυλίες, ομιλίες, ανοιχτά μαθήματα για σπουδαστές οργάνων και συνθέτες, με προσκεκλημένους τον πιανίστα Florent Boffard και τον συνθέτη Alain Louvier, δύο εξέχουσες προσωπικότητες της γαλλικής μουσικής.
Το 2018, συμπληρώθηκαν 110 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου θεωρητικού, οργανίστα, συνθέτη και καθηγητή σύνθεσης Ολιβιέ Μεσσιάν, του οποίου το έργο κατέχει κομβική θέση στη μουσική του 20ού αιώνα. Το Ωδείο Αθηνών, επιθυμώντας να ενισχύσει την επαφή των σπουδαστών του με το μοντέρνο και σύγχρονο ρεπερτόριο, συνεργάζεται με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση για ένα σημαντικό αφιέρωμα στον Μεσσιάν.

Το πρωτοποριακό έργο του και η εμπνευσμένη διδασκαλία του θα παρουσιαστούν με τη συνδρομή του πιανίστα Florent Boffard, μαθητή της Yvonne Loriod, συζύγου του Μεσσιάν και ιδανικής ερμηνεύτριας των έργων του, καθώς και του συνθέτη Alain Louvier που μαθήτευσε στην τάξη του Μεσσιάν, από την οποία πέρασαν μερικοί από τους σημαντικότερους συνθέτες του 20ού αιώνα.

συντελεστές

Όλες οι εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν στο Ωδείο Αθηνών.

Το αναλυτικό πρόγραμμα θα ανακοινωθεί σύντομα. Mε την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος και σε συνεργασία με το Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris.

διαβάστε περισσότερα

Ο Ολιβιέ Μεσσιάν (Αβινιόν 1918 – Κλισύ 1992) είναι ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες του 20ού αιώνα. Οργανίστας, πιανίστας αλλά και ορνιθολόγος, αναγνωρίστηκε διεθνώς για την εμπνευσμένη διδασκαλία του στο Conservatoire του Παρισιού. Κοντά του μελέτησαν συνθέτες όπως ο Pierre Boulez, ο Karlheinz Stockhausen, ο Ιάννης Ξενάκης, ο Gérard Grisey, ο Tristan Murail και ο György Kurtág. Ο Μεσσιάν ανέπτυξε μια προσωπική μουσική γλώσσα, που βασίζεται σε ρυθμούς της ινδικής μουσικής και τη μετρική της αρχαίας ελληνικής μουσικής, σε ένα ολοκληρωμένο αρμονικό σύστημα το οποίο συνδύαζε με χρωματικές αντιστοιχίες, στην ενσωμάτωση μεταγραφών από φωνές πουλιών, στην περίτεχνη ενορχήστρωση και στη χρήση σπάνιων οργάνων (όπως τα κύματα Μαρτενό).

Πολλά έργα του έχουν έντονο θρησκευτικό χαρακτήρα, καθώς η πίστη ήταν γι’ αυτόν μια δημιουργική κινητήρια δύναμη. Συνέθεσε μεγάλους κύκλους έργων για σόλο πιάνο («20 βλέμματα πάνω στο Θείο Βρέφος», «Κατάλογος πουλιών»), για εκκλησιαστικό όργανο («Λειτουργία της Πεντηκοστής», «Βιβλίο για όργανο»), μουσική δωματίου («Κουαρτέτο για το τέλος του χρόνου», «Ο μαύρος κότσυφας»), έργα για φωνή («Ποιήματα για τη Μι», «Τραγούδια της γης και του ουρανού», “Harawi”), για μεγάλη ορχήστρα («Η Ανάληψη», «Συμφωνία Τουρανγκαλίλα»), την όπερα «Άγιος Φραγκίσκος της Ασίζης» κ.ά.

O Αλαίν Λουβιέ (γενν. 1945) σπούδασε μαθηματικά, παράλληλα με τις σπουδές του στο Ανώτατο Εθνικό Ωδείο του Παρισιού κοντά στον Ολιβιέ Μεσσιάν και τον Manuel Rosenthal. Αποφοίτησε με 9 πρώτα βραβεία, ενώ κέρδισε επίσης το Grand Prix de Rome από το Ινστιτούτο της Γαλλίας. Του απονεμήθηκαν τα βραβεία Honegger (1975), Paul Gilson (1981) και Georges Enesco από τη SACEM (1986).

Παράλληλα με την καριέρα του ως συνθέτης και διευθυντής ορχήστρας, ανέλαβε τη διεύθυνση του Ωδείου της Boulogne-Billancourt (1972-86) και στη συνέχεια του Ανώτατου Εθνικού Ωδείου του Παρισιού (1986-91), πραγματοποιώντας τη μεταφορά του στη Cité de la Musique και ιδρύοντας νέα τμήματα. Από το 1991 έως το 2009 ανέλαβε την τάξη της Ανάλυσης, ενώ από το 2009 επανήλθε στη διεύθυνση του Ωδείου της Boulogne-Billancourt. Ως μαέστρος, έχει συνεργαστεί ιδιαίτερα με το Ensemble de l’Itinéraire, παρουσιάζοντας πρεμιέρες έργων των Karlheinz Stockhausen, Giacinto Scelsi, Gérard Grisey, Tristan Murail, Michaël Lévinas, Bruno Mantovani κ.ά. Ως συνθέτης, εισήγαγε από το 1964 μια ειδική σημειογραφία και τρόπους παιξίματος στα έργα του για πιάνο. Ενδιαφέρεται επίσης για τη μουσική μεταφορά μαθηματικών εννοιών στη σύνθεση και τη χρήση μικροδιαστημάτων. Τα έργα του για ορχήστρα συνδυάζουν έναν προσωπικό, ποιητικό χαρακτήρα με την κληρονομιά της γαλλικής μουσικής. 
alain-louvier.com

Ο Φλοράν Μποφάρ έγινε δεκτός σε ηλικία 12 ετών στο Ανώτατο Εθνικό Ωδείο του Παρισιού, στην τάξη της Yvonne Loriod, απ’ όπου αποφοίτησε με το πρώτο βραβείο πιάνου και τα πρώτα βραβεία μουσικής δωματίου, συνοδείας στο πιάνο, αρμονίας και αντίστιξης. Έχει εμφανιστεί σε κορυφαία φεστιβάλ (Ζάλτσμπουργκ, Μπαθ, Βερολίνο, Άλντεμπουργκ, La Roque d’Anthéron κ.ά.) και έχει παίξει υπό τη διεύθυνση των Pierre Boulez, Simon Rattle, Leon Fleisher και Péter Eötvös, με την Εθνική Ορχήστρα της Λυών, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Φράιμπουργκ, την Ορχήστρα ΝDR Elbphilharmonie και τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Γαλλικής Ραδιοφωνίας. Σολίστας στο Ensemble Intercontemporain από το 1988 έως το 1999, συνεργάστηκε με τους σημαντικότερους σύγχρονους συνθέτες και παρουσίασε πρώτες εκτελέσεις έργων των Μπουλέζ, Franco Donatoni, György Ligeti κ.ά.

To ενδιαφέρον του να κάνει το σύγχρονο ρεπερτόριο πιο κατανοητό στο κοινό τον οδήγησε να υλοποιήσει εργαστήρια και συναυλιακές παρουσιάσεις, ενώ έγραψε και το κείμενο του φιλμ “Schoenberg, le malentendu” (Σένμπεργκ, ο παρεξηγημένος), που συνόδευε την ηχογράφησή του με τα πιανιστικά άπαντα του συνθέτη το 2015. Έχει επίσης ηχογραφήσει έργα των Μπουλέζ, Gabriel Fauré, Claude Debussy, Béla Bartók και Luciano Berio. Του έχει απονεμηθεί το βραβείο Belmont για την αφοσίωσή του στη σύγχρονη μουσική. Διδάσκει πιάνο στο Ανώτατο Εθνικό Ωδείο του Παρισιού.
www.florentboffard.com

χορηγίες / συνεργασίες

Με την υποστήριξη

Σε συνεργασία

Χορηγός μετακινήσεων

Χορηγός φιλοξενίας

Επίσημος ιατρικός υποστηρικτής

Με την υποστήριξη