Georgia Spiropoulos / ΣΤΕΓΗ
menu

Georgia Spiropoulos

Βάκχες

11 Μαΐου 2013
21:00
Μικρή Σκηνή
Η διονυσιακή διάσταση της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας.
18 € | Μειωμ. 10 €
Οι Βάκχες της Γεωργίας Σπυροπούλου παρουσιάζονται στην Ελλάδα για πρώτη φορά, μαζί με τρία ακόμη έργα της σε μια βραδιά με κεντρικό άξονα τη φωνή.

Η Σπυροπούλου συνθέτει έργα ακουστικά, ηλεκτροακουστικά αλλά και μεικτά στα οποία χρησιμοποιεί τη μουσική τεχνολογία. Στη δουλειά της η πρωτοπορία συναντά την προφορική παράδοση και η μουσική γραφή την πλαστικότητα του ηχητικού φαινομένου.

Με κλασικές σπουδές πιάνου, τζαζ αυτοσχεδιασμού και ανώτερων θεωρητικών στην Αθήνα, σύνθεσης, ηλεκτροακουστικής μουσικής, ανάλυσης φόρμας στο Παρίσι, και master από την Ανώτατη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών του Παρισιού (EHESS), τιμήθηκε με το βραβείο Villa Médicis Hors les Murs. Έχει εργαστεί ως μουσικός και ενορχηστρωτής στο χώρο της προφορικής μουσικής παράδοσης, ως συνθέτης-ερευνητής στο IRCAM με αντικείμενο τις «μεταμορφώσεις» της φωνής μέσω υπολογιστή και συνεργάζεται με πολλά μουσικά σύνολα, σολίστες και χορωδίες στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Ασία. Έχει λάβει πολλές αναθέσεις, τα έργα της παίζονται σε διεθνή φεστιβάλ, και δίνει συχνά διαλέξεις με θέμα τη δουλειά της.

Πριν από τη συναυλία θα γίνει μια σύντομη παρουσίαση των έργων από τη Γεωργία Σπυροπούλου.

συντελεστές

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Brut
Saksti
Bouches

Διάλειμμα

Βάκχες
Συνθέσεις της Georgia Spiropoulos

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ
Φωνή: Médéric Collignon (Βάκχες), Shigeko Hata (Bouches)
Τενόρο σαξόφωνο: Θεόφιλος Σωτηριάδης
Μουσική τεχνολογία: José Miguel Fernández
Ηχητικές προβολές: Georgia Spiropoulos, José Miguel Fernández
Ήχος: Κώστας Μπώκος
Σκηνοθεσία & καλλιτεχνική επιμέλεια: Georgia Spiropoulos
Φωτισμοί-Σκηνικά: Arnaud Jung
Με την υποστήριξη: IRCAM – Centre Pompidou

•    Το Brut είναι ηλεκτροακουστικό έργο, γραμμένο για μια installation-αφιέρωμα στο Ολοκαύτωμα των Michel Nedjar και Allen Weiss. Το υλικό του έργου προέρχεται από τα μπλουζ (Billie Holiday, Odetta) και από ήχους χαμηλής πιστότητας, ηχητικά αντικείμενα δουλεμένα με «πρωτόγονο» τρόπο.

•    Έργο για τενόρο σαξόφωνο και ηλεκτρονικούς ήχους, το Saksti γράφτηκε στο IRCAM το 2001. Μοιάζει σαν ένα είδος πάλης ή παιχνιδιού ανάμεσα στον σαξοφωνίστα και το σαξόφωνο όπου οι ήχοι του οργάνου διασταυρώνονται με τους ήχους της ανθρώπινης φωνής.

•    Το Bouches είναι έργο για γυναικεία φωνή, μαγνητοταινία και live electronics. Πρόκειται για έναν κύκλο φωνητικών κομματιών, αφιερωμένο στον τραγουδιστή-αυτοσχεδιαστή-πολυβοκαλίστα Δημήτριο Στράτο και βασισμένο στην ιδέα των μεταμορφώσεων της φωνής. Επίμονα κρατημένοι ρυθμοί και αβανγκάρντ ροκ φωνητικά, ένα διεσταλμένο γαλλικό νανούρισμα, γλωσσολαλιές και μιμήσεις-«τελετουργίες» φωνής με τη συνοδεία υπολογιστή. Το έργο είναι ανάθεση της Γαλλικής Ραδιοφωνίας - GRM, του Ensemble 2E2M και της Muse-en-Circuit.

•    Οι Βάκχες είναι σόλο όπερα για έναν τραγουδιστή-περφόμερ, μαγνητοταινία και live electronics. Βασισμένο στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη, το έργο της Σπυροπούλου αποτελεί μια νέα ανάγνωση του αρχαίου δράματος που αξιοποιεί τις πιο σύγχρονες μεθόδους σύνθεσης και ενορχήστρωσης, επιλέγοντας ωστόσο μια «μινιμαλιστική» προσέγγιση: ένας και μόνο ερμηνευτής, ο πολυβοκαλίστας Μεντερίκ Κολλινιόν, επιφορτίζεται με όλους τους ρόλους: γίνεται εκ περιτροπής Διόνυσος, Πενθέας, Άγγελος, Αγαύη. Μοναδικό αναγνωριστικό σημείο ταύτισης για τον κάθε ρόλο, η «φωνητική μάσκα», ένα ρεπερτόριο φωνών και ήχων ξεχωριστό και μοναδικό για κάθε πρόσωπο. Η τελετή της πυράς των Αναστεναριών και το τελετουργικό μοιρολόι (Νέα Γουινέα, Νησιά του Σολομώντα, Γη του Πυρός) που χρησιμοποιήθηκαν ως μουσικό υλικό, αποτελούν το «φυσικό περιβάλλον» που γέννησε τις Βάκχες. «Οι τελετουργίες του κόσμου φαίνεται να είναι μέσο κατάλληλο για την προσέγγιση του αρχαϊκού» σημειώνει η συνθέτης. Το έργο είναι ανάθεση του IRCAM – Centre Pompidou και πρωτοπαρουσιάστηκαν στο Φεστιβάλ Agora στο Παρίσι το 2010.