Αφιέρωμα στον Luciano Berio / ΣΤΕΓΗ
menu

Αφιέρωμα στον Luciano Berio

1 Δεκεμβρίου 2013
Σε διάφορους χώρους της Στέγης
Ένα αφιέρωμα στο έργο του μεγάλου πρωτοπόρου Ιταλού συνθέτη, που επηρέασε όσο λίγοι τη μουσική του 20ού αιώνα, με δράσεις ελεύθερες για το κοινό σε όλο το κτίριο της Στέγης.
Για τη συναυλία στη Μικρή Σκηνή
Εισιτήρια: 18 €
Μειωμένο: 10 € - Άνεργοι: 5 €
Για τις υπόλοιπες δράσεις ελεύθερη είσοδος
«Η μουσική είναι η επιθυμία των επιθυμιών» δήλωνε ο μεγάλος πρωτοπόρος Ιταλός συνθέτης Λουτσιάνο Μπέριο (1925-2003), που επηρέασε όσο λίγοι τη μουσική του 20ού αιώνα.

Από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του μεταπολεμικού μοντερνισμού, ο Λουτσιάνο Μπέριο εμπλούτισε την πρωτοποριακή μουσική της εποχής του με μια μοναδική μελωδικότητα και έναν πρωτόγνωρο λυρισμό. Με επίκεντρο της δημιουργίας του την ανθρώπινη φωνή –ιδίως τη γυναικεία– είναι ίσως ο καλλιτέχνης που αντιπροσωπεύει καλύτερα την κριτική θεωρία και το στρουκτουραλισμό στη μουσική. Φίλος και συνεργάτης των Umberto Eco, Italo Calvino και Edoardo Sanguineti, έχει αφήσει ένα corpus όπου οι θεωρίες της ανοιχτής μορφής, οι γλωσσολογικές και φωνολογικές αναζητήσεις, το θέατρο και η ανακύκλωση του μουσικού υλικού παράγουν ένα άκρως προσωπικό και γοητευτικό μουσικό ιδίωμα.

Με αφορμή τα 10 χρόνια από το θάνατό του πραγματοποιείται ένα αφιέρωμα στο έργο του, που φιλοδοξεί να αναδείξει τις πολυποίκιλες όψεις της δημιουργίας του.

συντελεστές

Kαλλιτεχνική επιμέλεια – Οργάνωση αφιερώματος: Κατερίνα Τσεντς
Μουσικολογική επιμέλεια: Ανάργυρος Δενιόζος


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

11:00-13:00 | Φουαγιέ 2ου | Είσοδος ελεύθερη
Σολιστικές εκτελέσεις έργων του Luciano Berio

34 Duetti για δύο βιολιά: επιλεγμένα ντουέτα (1979-1983)
Naturale για σόλο βιόλα και πρoηχογραφημένη φωνή: αποσπάσματα (1985)
Psy για κοντραμπάσο (1989)
Quattro canzoni popolari για φωνή και πιάνο (1952)
Sequenza I για φλάουτο (1958)
Sequenza II για άρπα (1963)
Sequenza III για φωνή (1966)
Sequenza XIII - chanson για ακκορντεόν (1995)
Sequenza IXc για μπάσο κλαρινέτο (1980)
Sequenza XIVb για κοντραμπάσο (2004)    
Six Encores για πιάνο: (1) Brin (1990),(3) Wasserklavier (1965), (4) Erdenklavier (1969)
Thema (Omaggio a Joyce) ηλεκτροακουστική σύνθεση για μαγνητοταινία (1958)
           
Σύνολο ΤΩΡΑ
Άννα Παγκάλου: μέτζο-σοπράνο
Θεοδώρα Μπάκα: μέτζο-σοπράνο
Κατερίνα Τσεντς: φλάουτο
Krista Martynes: μπάσο κλαρινέτο
Δημήτρης Καρακαντάς: βιολί
Δημήτρης Χανδράκης: βιολί
Αγγέλα Γιαννάκη: βιόλα
Βασίλης Παπαβασιλείου: κοντραμπάσο    
Λορέντα Ράμου: πιάνο    
Mαρία-Χριστίνα Παπαδοπούλου: άρπα
Παναγιώτης Ανδρέογλου: ακκορντεόν
Ανάργυρος Δενιόζος: συντονισμός ηλεκτροακουστικού υλικού


11:00-14:00 | Φουαγιέ ισογείου, 2ου & 5ου | Είσοδος ελεύθερη
Προβολές βίντεο για τον Luciano Berio
Προβολές βίντεο για την Cathy Berberian: αποσπάσματα από το Music is the air I breathe

Επιλογή βίντεο: Κατερίνα Τσεντς
Επεξεργασία εικόνας: Κώστας Μόσχος


12:30-14:00 | Αίθουσα χορού +4| Είσοδος ελεύθερη
Ανοικτό σεμινάριο - εργαστήριο με εισήγηση για το έργο του Luciano Berio από τον Ανάργυρο Δενιόζο και τους μουσικούς


20:00-21:00 | Φουαγιέ ισογείου & 5ου | Είσοδος ελεύθερη
Προβολές βίντεο για τον Luciano Berio
Προβολές βίντεο για την Cathy Berberian: αποσπάσματα από το Music is the air I breathe


21:00 | Μικρή Σκηνή | Εισιτήρια: 18 € - Μειωμένο: 10 € - Άνεργοι: 5 €
Συναυλία μουσικής δωματίου

Folk Songs I, II, III για μέτζο-σοπράνο, φλάουτο, κλαρινέτο, άρπα, βιόλα και βιολοντσέλο (1964)
Psy για κοντραμπάσο (1989)                       
Autre fois: berceuse canonique pour Igor Stravinsky για φλάουτο, κλαρινέτο και άρπα (1971)
Sequenza I για φλάουτο (1958)
Sequenza III για γυναικεία φωνή (1966)
Thema (Omaggio a Joyce) ηλεκτροακουστική σύνθεση για μαγνητοταινία (1958)
Six Encores για πιάνο: (3) Wasserklavier (1965), (5) Luftklavier (1985) και (6) Feuerklavier (1989)              
Musica Leggera για φλάουτο, βιόλα, βιολοντσέλο και ταμπουρίνο (1974)   
El mar la mar για σοπράνο, μέτζο-σοπράνο, φλάουτο, δύο κλαρινέτα, άρπα, ακκορντεόν, βιολοντσέλο και κοντραμπάσο (1952/rev.1969)             
Les mots sont allés... – “Recitativo” για βιολοντσέλο (1976/rev. 1979)
Naturale για βιόλα, κρουστά και πρoηχογραφημένη φωνή (1985)
Air για σοπράνο, βιολί, βιόλα, βιολοντσέλο και πιάνο (1970)
The Modification and Instrumentation of a Famous Hornpipe as a Merry and Altogether Sincere Homage to Uncle Alfred για φλάουτο, κλαρινέτο, κρουστά, τσέμπαλο, βιόλα και βιολοντσέλο (1969) [A hornpipe του Henry Purcell (1659-1695) σε μεταγραφή για 6 όργανα]    

Σύνολο ΤΩΡΑ
Φανή Αντωνέλου: σοπράνο
Άννα Παγκάλου: μέτζο-σοπράνο
Θεοδώρα Μπάκα: μέτζο-σοπράνο
Κατερίνα Τσεντς: φλάουτο, πίκολο
Krista Martynes: κλαρινέτο, μπάσο κλαρινέτο
Άγγελος Πολίτης: κλαρινέτο
Δημήτρης Χανδράκης: βιολί
Αγγέλα Γιαννάκη: βιόλα
Νικόλαος Καβάκος: βιολοντσέλο
Βασίλης Παπαβασιλείου: κοντραμπάσο
Λορέντα Ράμου: πιάνο
Mαρία-Χριστίνα Παπαδοπούλου: άρπα
Παναγιώτης Ανδρέογλου: ακκορντεόν
Μαρίνος Τρανουδάκης: κρουστά
Ανάργυρος Δενιόζος: συντονισμός ηλεκτροακουστικού υλικού


Ευχαριστούμε θερμά την Cristina Berio για την υποστήριξη και τη δωρεάν παραχώρηση των δικαιωμάτων για την προβολή αποσπασμάτων του ντοκυμανταίρ "Cathy Berberian: Music is the air breathe".
 

διαβάστε περισσότερα

Διαβάστε περισσότερα:

•    Ο Μπέριο πήρε τα πρώτα του μαθήματα μουσικής από τον πατέρα και τον παππού του, οι οποίοι ήταν και οι δύο οργανίστες.

•    Στα φοιτητικά του χρόνια έβγαζε τα προς το ζην συνοδεύοντας στο πιάνο τις τάξεις του τραγουδιού. Εκεί συνάντησε την Αμερικανίδα μέτζο-σοπράνο Κάθυ Μπερμπεριάν, με την οποία παντρεύτηκαν αμέσως μετά την αποφοίτησή τους (χώρισαν το 1964). Η συνάντησή τους ήταν καθοριστική, καθώς ο Μπέριο εμπνεύστηκε σημαντικά έργα του, βασισμένα στις μοναδικές φωνητικές της ικανότητες.

•    Το πιο φημισμένο έργο του Μπέριο είναι μάλλον η Sinfonia (1967–69), για ορχήστρα και οχτώ φωνές με ηλεκτρονική ενίσχυση. Οι φωνές δεν χρησιμοποιούνται με συμβατικό τρόπο: συχνά δεν τραγουδούν καθόλου, αλλά μιλούν, ψιθυρίζουν ή κραυγάζουν τα κείμενα του έργου. Στο τρίτο μέρος ο συνθέτης υπερθέτει στο scherzo της Δεύτερης Συμφωνίας του Mahler, που αποτελεί κατά κάποιον τρόπο τη ραχοκοκαλιά του έργου, ένα μεγάλο αριθμό από λογοτεχνικά και μουσικά παραθέματα.

•    Με τον τίτλο Sequenza, παρουσίασε μια σειρά δεξιοτεχνικών έργων για σόλο όργανα. Τα έργα αυτά διερευνούν πλήρως τις δυνατότητες κάθε οργάνου και συχνά επιστρατεύουν ειδικές τεχνικές εκτέλεσης. Ορισμένες από τις Sequenzas παρείχαν αυτούσιο το δομικό υλικό σε άλλες συνθέσεις του Μπέριο, για μεγαλύτερα σύνολα.

•    Στους μαθητές του περιλαμβάνονται συνθέτες τόσο διαφορετικοί μεταξύ τους αλλά και με αυτόν, όπως οι Louis Andriessen, Steve Reich, Luca Francesconi και Phil Lesh του θρυλικού ροκ συγκροτήματος Grateful Dead.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

1 Δεκ 2013

12:30
Είσοδος ελεύθερη, με δελτία εισόδου

ΕΝΗΛΙΚΕΣ

Σεμινάριο-εργαστήριο για το έργο του Luciano Berio