Αφιέρωμα στον Mauricio Kagel / ΣΤΕΓΗ
menu

Αφιέρωμα στον Mauricio Kagel

Open Days

11 - 12 Ιανουαρίου 2014
Σε διάφορους χώρους της Στέγης
Ένα διήμερο αφιέρωμα σε μια από τις σημαντικότερες μορφές του νέου μουσικού θεάτρου, με δράσεις, συναυλίες και προβολές σε όλους τους χώρους της Στέγης.
Για τη συναυλία στη Μικρή Σκηνή
Εισιτήρια: 18 € (ανά ημέρα)
Μειωμένο: 10 € - Άνεργοι: 5 €
Πακέτο και για τις 2 συναυλίες στις 11 & 12/1/2014: 28 €
Για τις υπόλοιπες δράσεις των Open Days ελεύθερη είσοδος
Ο Μαουρίτσιο Κάγκελ υπήρξε ίσως ο συνθέτης που συνέβαλε περισσότερο στην επινόηση και την καθοριστική διαμόρφωση του Νέου Μουσικού Θεάτρου. Υπήρξε επίσης ο κατεξοχήν κοινωνιολόγος της μουσικής: δεν υπάρχει τομέας της μουσικής δραστηριότητας, από τη σύνθεση έως την εκτέλεση, τα ήθη, τα έθιμα και τις παραδόσεις της ζωντανής μουσικής, που να μην έχει αποτελέσει υλικό και στόχο της μουσικής του.

Με χειρουργική ακρίβεια αλλά και συχνά βέβηλο χιούμορ, ανατέμνει το μικρόκοσμο της μουσικής και αναδεικνύει την ανθρώπινη διάστασή του. Πρόκειται για έναν μεγάλο μαιτρ της ανατροπής ως δημιουργικής πράξης και της ειρωνείας. Η μεθοδολογία του είναι απλή όσο και συστηματική. Αναλύει τη μουσική πράξη στα εξ ων συνετέθη και εργάζεται με καθένα από τα στοιχεία αυτά ξεχωριστά.

Με βασικό κορμό το magnum opus του μουσικού θεάτρου, Staatstheater (1971), τραγουδιστές, μουσικοί, ηθοποιοί και τεχνικοί θα παρουσιάσουν σε όλους τους δημόσιους χώρους και στη Μικρή Σκηνή της Στέγης μια ειδικά προετοιμασμένη σύνθεση από αντιπροσωπευτικά έργα του Κάγκελ, από όλες τις περιόδους της δημιουργίας του. Το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να μετακινείται ελεύθερα και να παρακολουθεί τα δρώμενα της επιλογής του. Παράλληλα, θα προβληθούν τα χαρακτηριστικότερα φιλμ του συνθέτη, ορισμένα από αυτά με ζωντανή μουσική συνοδεία. Η κάθε ημέρα θα κλείνει με μια συναυλία με έργα του στη Μικρή Σκηνή.

συντελεστές

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

16:00-20:00 | ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΤΗΣ ΣΤΕΓΗΣ | ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΙΣΟΔΟΣ
Zehn Märsche, um den Sieg zu verfehlen (1978-79)
Bestiarium (1974-75)
Der Turm zu Babel (2002)
Kommentar und Extempore (1967)
Από το Rrrrrrr…. (1980-82)
Από το Staatstheater: Ensemble (1970)
Από το Staatstheater: Parkett** (1970)
Morceau de Concours (1972)

Προβολές φιλμ:
Kantrimiusik (1976)
Phonophonie (1979)
Blue’s Blue (1981)
Match (1966)

ΦΟΥΑΓΙΕ 1ΟΥ ΟΡΟΦΟΥ
Από το Εin Βrief (1985-86)
Bestiarium (1974-75)
Der Turm zu Babel (2002)
Θεατρικό έργο μουσικής δωματίου από το Sur Scène (1959-60)
Die Himmelsmechanik (1965)
Από το Staatstheater: Ensemble (1970)
Transición I (1958)

ΦΟΥΑΓΙΕ 2ΟΥ ΟΡΟΦΟΥ
Streichquartett I/II (1967)
Der Tribun (1978-79)
Der Turm zu Babel (2002)
...nach einer Lektüre von Orwell (1983-84)
Από το Staatstheater: Debüt (1970)
Από το Staatstheater: Kontradanse (1970)
Από το Staatstheater: Repertoire (1970)
Από το Staatstheater: Freifahrt (1970)

ΦΟΥΑΓΙΕ 3ΟΥ ΟΡΟΦΟΥ
Από το Rrrrrrr…. (1980-82)
Bestiarium (1974-75)
Vier Fragmente aus dem Tagebuch von Robert Schumann [1828] (1989)
Kantrimiusik (1973-75)
Από το Staatstheater: Kontradanse (1970)
General Βass (1972)

ΦΟΥΑΓΙΕ 5ΟΥ ΟΡΟΦΟΥ
Der Turm zu Babel (2002)
Kommentar und Extempore* (1967)
Από το Programm (1972)
Από το Staatstheater: Ensemble (1970)

Προβολές φιλμ:
Repertoire (1990)
Match (1966)
Antithese (1965)
Solo (1967)
Duo (1968)
Zwei-Mann-Orchester (2011)

ΜΙΚΡΗ ΣΚΗΝΗ
Variété (1976-77)
Από το Staatstheater (1970)

Προβολές φιλμ:
Ludwig Van (1969)
Mitternachtsstük (1986)
MM 51 (1976) και σόλο πιάνο
Le chien andalou (1982)
Hallelujah (1968)

ΔΙΑΦΟΡΟΙ ΧΩΡΟΙ (Ισόγειο, 1ος & 3ος ορ. κ.α.)
Wandelszene für 5 Darsteller (1965)
Από το Programm (1972)
Από το Staatstheater: Einspielungen (1970)
Από το Staatstheater: Parkett (1970)


21:00 | ΜΙΚΡΗ ΣΚΗΝΗ

ΣΑΒΒΑΤΟ 11 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2014
3. Trio in zwei Sätzen, για βιολί, βιολοντσέλο και πιάνο (2006-7)
Klangwölfe, για βιολί και πιάνο (1978-79)
Der Eid des Hippokrates, για πιάνο τρία χέρια (1984)

Διάλειμμα

2. Trio in einem Satz, για βιολί, βιολοντσέλο και πιάνο (2001)
Unguis Incarnatus est, για κοντραμπάσο και πιάνο (1972)
Aus dem Nachlass, δεκαέξι κομμάτια για βιόλα, βιολοντσέλο και κοντραμπάσο (1981/86)


ΚΥΡΙΑΚΗ 12 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2014
Schattenklänge, για μπάσο και κλαρινέτο (1995)
Con voce, για τρεις σιωπηλούς μουσικούς (1972)
Mirum, για τούμπα (1965)
Phantasiestück, για φλάουτο, πιάνο, βιολί, βιόλα, βιολοντσέλο, κλαρινέτο και μπάσο κλαρινέτο (1987-88)

Διάλειμμα

 
Ein Brief, μέρος κοντσέρτου για μέτζο σοπράνο και ορχήστρα (1985-86)
…, den 24. xii.1931, διαστρεβλωμένες ειδήσεις για βαρύτονο και όργανα (1988-91)

*μόνο το Σάββατο
**μόνο την Κυριακή


ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Concept, σύνθεση, μουσικολογική & σκηνοθετική επιμέλεια, realisations, ενορχηστρώσεις, οργάνωση: Ανάργυρος Δενιόζος
Οργανωτική επιμέλεια: Λορέντα Ράμου
Mουσική διεύθυνση: Ανδρέας Λεβισιανός
Βοηθός σκηνοθέτης: Τζίνα Αποστολοπούλου
Ενδυματολογική επιμέλεια: Ιωάννα Τσάμη
Φροντιστήριο: Δημήτρης Καλκανάκος
Ηχοληψία: Ζαφείρης Κοντογεώργης
Προετοιμασία μουσικού υλικού: John Eagle
Οργάνωση παραγωγής: Δήμητρα Δερνίκου, Χαρά Μουρλά
    
ΜΟΥΣΙΚΟΙ
Ελπινίκη Ζερβού (σοπράνο), Άννα Παγκάλου (μέτζο σοπράνο), Μαργαρίτα Συγγενιώτου (μέτζο σοπράνο), Βαγγέλης Μανιάτης (βαρύτονος), Παναγιώτης Τερζάκης (μπάσος), Κατερίνα Τσεντς (φλάουτο), Χρήστος Γκίνος (κλαρινέτο), Σπύρος Τζέκος (κλαρινέτο), Κώστας Τζέκος (κλαρινέτο), Guido de Flaviis (σαξόφωνο), Διονύσιος Ρούσσος (σαξόφωνο), Σπύρος Aρκούδης (τρομπέτα), Φάνης Βερνίκος (τρομπέτα), Aνδρέας-Ρολάνδος Θεοδώρου (τρομπόνι), Σπύρος Βεργής (τρομπόνι), Γιώργος Κρίμπερης (τρομπόνι), Μενέλαος Μωραΐτης (τούμπα), Δημήτρης Χανδράκης (βιολί), Ηρώ Σειρά (βιολί), Δημήτρης Καρακαντάς (βιολί), Jenny Lippl (βιολί), Αγγέλα Γιαννάκη (βιόλα), Μάριος Δαπέργολας (βιόλα), Αλέξανδρος Μποτίνης (τσέλο), Mαρσέλα Μπάσσιου (τσέλο), Κωστής Θέος (τσέλο), Βασίλης Παπαβασιλείου (κοντραμπάσο), Γιώργος Αρνής (κοντραμπάσο), Θοδωρής Βαζάκας (κρουστά), Μαρίνος Τρανουδάκης (κρουστά), Παναγιώτης Ζιάβρας (κρουστά), Beata Pincetic (πιάνο), Λορέντα Ράμου (πιάνο), Χρήστος Σακελλαρίδης (πιάνο), Θόδωρος Κοτεπάνος (πλήκτρα), Άγγελος Μπότσης (κιθάρα), Ανδρέας Καρακατσάνης (κιθάρα), Νίκος Τσαλίκης (προετοιμασία τραγουδιστών)

ΗΘΟΠΟΙΟΙ    
Τζίνα Αποστολοπούλου, Βασίλης Βηλαράς, Κωσταντίνος Βουδούρης, Κώστας Γεραντώνης, Κλήμης Εμπέογλου, Φωτεινή Καπελλάκη, Βάσω Ορκοπούλου, Δέσποινα Παπαχριστοπούλου, Βαγγέλης Σαλευρής, Βαλάντης Φράγκος, Ντίνος Ψυχογιός

ΦΩΝΗΤΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ EKLIPSIS    
Μυρτώ Ακρίβου (σοπράνο), Βαλεντίνη Διαμαντοπούλου (σοπράνο), Χριστίνα Κανελάκη (σοπράνο), Ελίνα Λαϊβερά (σοπράνο), Ευδοκία Μωϋσίδου (σοπράνο), Τέτη Παπαβασιλείου (σοπράνο), Δέσποινα Χαμηλάκη (σοπράνο), Εβίτα Χιώτη (σοπράνο), Αθηνά Εμβαλωματά (άλτο), Ελένη Γκριτζάπη (άλτο), Θεοδώρα Μποκούζη (άλτο), Χριστίνα Πουπάλου (άλτο), Χρυσόστομος Καλογριδάκης (τενόρος), Σταύρος Σαλαμπασόπουλος (τενόρος), Σωτήρης Σαραντάκος (μπάσος), Γιώργος Σιτώτης (μπάσος), Ματθαίος Λεγάκης (μουσική διεύθυνση)
 
Ευχαριστούμε τον Matthias Kassel από το Paul Sacher Stiftung, Basel για τη βοήθεια και συνεισφορά του στο αφιέρωμα καθώς και για την άδεια προβολής του φιλμ “Mauricio Kagel, Zwei-Mann-Orchester, Basler Fassung 2011” (παραγωγή Paul Sacher Stiftung και Point de vue, Basel), τη Στεφανία Μεράκου, Διευθύντρια της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» και τους συνεργάτες της, τον Κώστα Μόσχο και το ΙΕΜΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Μουσικής και Ακουστικής), το ARTéfacts ensemble, το Καλλιτεχνικό Εργαστήρι Μπαομπάμπ, τον Κώστα Κοσμά, την Αγλαΐα Τόγρου, τον Μάνο Αρβανιτάκη, τον Βασίλη Κόκκα και την Κατερίνα Τσεντς.
 

Με την ευγενική χορηγία

διαβάστε περισσότερα

Διαβάστε περισσότερα:
 
•    Ο Μαουρίτσιο Κάγκελ γεννήθηκε στο Μπουένος Άιρες της Αργεντινής το 1931 και το 1957 εγκαταστάθηκε στην Κολωνία της Γερμανίας, όπου και έζησε έως το θάνατό του το 2008. Στο πανεπιστήμιο του Μπουένος Άιρες σπούδασε επίσης φιλοσοφία και λογοτεχνία, ενώ ανάμεσα στους καθηγητές του ήταν και ο Jorge Luis Borges.

•    Η εξαιρετική επιτυχία της εκτέλεσης του έργου του Anagrama το 1960 (όπως και των Apparitions του επιστήθιου φίλου του Ligeti) στο φεστιβάλ της Διεθνούς Εταιρείας Σύγχρονης Μουσικής (ISCM) σηματοδοτεί το τέλος της πρωτοκαθεδρίας των σειραϊστών στην ευρωπαϊκή σκηνή της σύγχρονης μουσικής.

•    Σε πολλά από τα έργα του ο Κάγκελ χρησιμοποιεί σπάνια, ασυνήθιστα ή και αυτοσχέδια μουσικά όργανα και ηχογόνα αντικείμενα.

•    Οδηγώντας με μαθηματική ακρίβεια το ερώτημα «τι θα συνέβαινε εάν...;» στις έσχατές του συνέπειες, σε μια εις άτοπον απαγωγή, δημιουργεί με τον εκ νέου συνδυασμό τους έναν κόσμο παράξενο όσο και οικείο, παράδοξο αν και ορθολογικό, μια τέχνη του παραλόγου παρόμοια με αυτήν των Beckett, Ionesco και Arrabal.

•    Το 1970 δημιουργεί το έργο Ludwig Van, για τον εορτασμό των 200 χρόνων από τη γέννηση του Beethoven. Σχολιάζοντας τη χρήση της μουσικής του στη σημερινή εποχή δημιουργεί ένα κολλάζ, όπου οι παρτιτούρες των έργων του Μπετόβεν χρησιμοποιούνται ως ταπετσαρία τοίχων και επίπλων.

•    Έχει σκηνοθετήσει πάνω από 20 φιλμ, τα περισσότερα βασισμένα σε έργα του, καθώς και 18 έργα ειδικά για ραδιοφωνική μετάδοση.

•    Πολλά από τα έργα του έχουν ως αφετηρία κάποια εγκυκλοπαιδική πληροφορία. Έτσι, παραδείγματος χάριν, για τη Μουσική για Αναγεννησιακά όργανα (1966) συνέθεσε ξεχωριστά μουσικά μέρη για καθένα από τα όργανα που αναφέρονται και εικονογραφούνται στη σχετική πραγματεία του Michael Praetorius (περ. 1571 – 1621), Syntagma Musicum. Αντίστοιχα, για το έργο Tantz-Schul (1987) πηγή έμπνευσης είναι μια εικονογραφημένη πραγματεία του 1716 του Gregorio Lambranzi για τους χορούς της εποχής.

•    Ο Κάγκελ ενδιαφέρθηκε ιδιαίτερα για τις πιο λαϊκές μουσικές εκφράσεις: μουσική σαλονιού, μουσική του δρόμου, τσίρκο, βαριετέ, φολκλορικά φεστιβάλ, μπάντες, είναι μερικές από τις μουσικές δραστηριότητες που ενσωμάτωσε στο έργο του.