Ryoji Ikeda / ΣΤΕΓΗ
menu

Ryoji Ikeda

superposition

8 - 9 Απριλίου 2014
20:30
Κεντρική Σκηνή
Ο κορυφαίος Ιάπωνας εικαστικός και συνθέτης έρχεται με 2 performers στη Στέγη και διασπά την ύλη, την εικόνα, τον ήχο και τις ανθρώπινες συμπεριφορές με ενέργεια και ένταση που δονούν το κοινό.
15 – 18 – 28 €
Μειωμ. 10 - 12 - 15 € | Άνεργοι 5 €
Ο Ρυότζι Ικέντα κέρδισε τη διεθνή αναγνώριση επεξεργαζόμενος ήχους, οπτικό υλικό, μαθηματικές συλλήψεις και φυσικά φαινόμενα, σε εγκαταστάσεις, συναυλίες και εν εξελίξει παραγωγές. Συνθέτει για μη-μουσικά όργανα, όπως γραφομηχανές, μετρονόμους, διαπασών και τηλέγραφους, όμως το μέσο του είναι η ίδια η κυματομορφή. Σημείο καμπής στην εξέλιξή του, η superposition είναι μια «όμορφα καλλιτεχνημένη επίθεση στις αισθήσεις», βασισμένη στην κβαντομηχανική. Το παραγόμενο αποτέλεσμα οδηγεί στην πρωτόγνωρη εμπειρία ενός νέου, διαφορετικού «ηλεκτροσυμφωνικού» ήχου. Πρόκειται για  ακρόαμα γοητευτικά αλλόκοτο, με εντυπωσιακές ηχοδράσεις, που φαίνονται εντυπωσιακότερες αν τις αναλύσουμε, αν κοιτάξουμε «από μέσα» το πώς υλοποιήθηκαν.
 
Ο Ικέντα λατρεύει τη μορφολογία, τα σχήματα, τις φόρμες. Χωρίς όμως υπερβολές. Θεωρεί πως αν μπορούσε να υπάρξει τέχνη μόνο με δομές, δεν θα είχαμε μουσική, αλλά απλώς παρτιτούρες! Σέβεται την αυστηρή αισθητική των μαθηματικών, αλλά απευθύνεται και στο μη-ειδικό κοινό, στο «επίπεδο του δρόμου», της γειτονιάς. Εκεί όπου υπάρχει πηγαία φυσική δύναμη. Σε αυτή την παράσταση, χρησιμοποιεί για πρώτη φορά και περφόρμερ επί σκηνής, σε μια «αληθινή πρόκληση» για τον ίδιο και τους θεατές.

συντελεστές

Σύλληψη, σκηνοθεσία και μουσική:  Ryoji Ikeda

Σε συνεργασία με τους
Περφόρμερ:
Stéphane Garin, Amélie Grould
Προγραμματισμός, γραφικά και λογισμικό: Tomonaga Tokuyama, Norimichi Hirakawa, Yoshito Onishi
Οπτικές συσκευές: Norimichi Hirakawa
Διεύθυνση σκηνής: Simon MacColl
Τεχνική διεύθυνση: Tomonaga Tokuyama
Βοηθός παραγωγής: Daisuke Sekine
Παραγωγή: Ryoji Ikeda Studio (Καλλιτεχνική διεύθυνση: Emmanuelle de Montgazon / Διαχείριση: Yuko Higaki), Quaternaire (Παραγωγή και Μάνατζμεντ: Sarah Ford / Βοηθός Παραγωγής: Laurie Uprichard / Διαχείριση: Kathleen Aleton / Συντονισμός και μάρκετινγκ: Joanna Rieussec), Forma (Καλλιτεχνική διεύθυνση: David Metcalfe)

Παγκόσμια πρεμιέρα: 14, 15, 16 Νοεμβρίου 2012, Centre Pompidou, Festival dˇAutomne à Paris (Γαλλία)
Αβάν-πρεμιέρ: 5 Αυγούστου 2012, ZKM (Καρλσρούη, Γερμανία)
Ανάθεση του Festival d’Automne à Paris (Γαλλία) για το μουσικό μέρος
Δημιουργήθηκε και αναπτύχθηκε στο Parc de La Villette (Παρίσι), στο YCAM (Κέντρο Τεχνών και Μέσων του Γιαμαγκούτσι, Ιαπωνία) και στο ZKM (Καρλσρούη)
Συμπαραγωγή: Festival dˇAutomne à Paris (Γαλλία), Les Spectacles Vivants - Centre Pompidou (Παρίσι), Barbican (Λονδίνο), Concertgebouw Brugge (Μπρυζ, Βέλγιο), Festival de Marseille _ danse et arts multiples
(Μασσαλία), Parc de La Villette (Παρίσι), Kyoto Experiment (Κυότο, Ιαπωνία), ZKM (Καρλσρούη), STRP Art and Technology Festival (Αϊντχόβεν, Ολλανδία), Stereolux / Festival Scopitone / le lieu unique (Νάντη, Γαλλία)
 

διαβάστε περισσότερα

Διαβάστε περισσότερα:
 
•    Όλοι οι συνεργάτες του Superposition είναι «σχεδόν εικοσάρηδες καλλιτέχνες» κάθε είδους, κυρίως προγραμματιστές που δουλεύουν σε οποιαδήποτε γλώσσα.

•    Η δεκάχρονη μελέτη των Ικέντα και Carsten Nikolai οδήγησε στην ανακάλυψη κυματομορφών που εντυπωσίασαν την επιστημονική κοινότητα. Το πόνημά τους θεωρείται θεμελιώδες.

•    Οι περισσότεροι γνωρίζουν τον Ικέντα από το άλμπουμ +/- (1996). Εμπνευσμένη και καινοτόμος εργασία, άνοιξε νέα πεδία στον ηλεκτρονικό μινιμαλισμό. Το Superposition έχει παρεμφερείς βάσεις, αλλά είναι περιπλοκότερο, παραλλαγμένο σε παραμέτρους όπως ο ρυθμός.

•    Ο Ικέντα διατηρεί άριστες σχέσεις με το GRM, το ερευνητικό εργαστήριο του «πατέρα» της Συγκεκριμένης Μουσικής, Pierre Schaetter. Είναι ακροατής όλων των έργων του αρχείου.

•    Έχει δηλώσει: «Δεν είναι το αντικείμενο μου η κβαντομηχανική, όσο η συγκρότηση δεδομένων». «Το βαθύτερο μήνυμα κάθε έργου είναι ανείπωτο». «Δομή και ήχος: Έχουν ομορφιά, αλλά το ζήτημα είναι πώς ακούς». «Κάποιοι με θεωρούν μεταμοντέρνο! Τι εννοούν; Η Ιαπωνία δεν πέρασε από το μοντερνισμό. Πήγε απευθείας από τον προμοντερνισμό στο μεταμοντερνισμό!»

•    Ο όρος superposition αναφέρεται στην ιδέα κατά την οποία ένα υποατομικό σωματίδιο υπάρχει ταυτοχρόνως σε πολλές καταστάσεις. Ο Ικέντα «σκηνοθετεί» ανάλογες συνθήκες, μετατρέποντας την κβαντομηχανική σε πληροφορική και τα σωματίδια σε ήχους.

•    Έχοντας το δικό του (τεράστιο) αρχείο, δεν συνηθίζει να συνεργάζεται με μουσικούς. Αυτή τη φορά, η πρόσληψη δύο κρουστών-περφόρμερ (Stéfan Garin, Amélie Grould) ήταν –όπως παραδέχεται– «αληθινή πρόκληση».